معرفی رشته شنوایی سنجی

که این شنوایی سنج با استفاده از یک سری آزمایش ها و ابزارهایی که در اختیار دارد؛ اطلاعات مورد نیاز پزشک را در ا

توسط NEWSSALAM در 26 خرداد 1400

که این شنوایی سنج با استفاده از یک سری آزمایش ها و ابزارهایی که در اختیار دارد؛ اطلاعات مورد نیاز پزشک را در اختیار او قرار می دهد؛ تا پزشک بتواند درمان بهتری برای بیمار ارائه دهد. شنوایی سنجی سمعک مهرآذین حفاظت و پیشگیری؛ که در این مورد نیز آزمون غربالگری، مشاوره و اجرای برنامههای حفاظت شنوایی نظیر بررسی آلودگیهای صوتی کارخانهها و مراکز پر سروصدا به منظور به حداقل رساندن خسارتهای ناشی از آلودگیهای صوتی ارائه میشوند. در نهایت، صداهای ضبط شده، آزمایش و بررسی میشوند. پاسخهای مغز ضبط میشوند. این دستگاه، صدا را مستقیما از طریق استخوانهای سر به گوش داخلی رسانده و اگر فرزند شما مشکل شنوایی داشته باشد؛ میتوان تشخیص داد که کدام قسمت از گوش او به درستی کار نمیکند. زیرا در صورت داشتن آگاهی کامل در رابطه با این مسائل، شما می توانید برنامه ریزی درستی را داشته باشد و راحت تر در رشته موردعلاقه خود قبول شوید. افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند، بعد از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی به دنبال این هستند که مطالبی مرتبط با رشته مدنظر در رابطه با شرایط تحصیل، دروس امتحانی کنکور، ضرایب دروس کنکور، رشته های مجاز برای آن رشته، بازار کار و درآمد هستند، تا اطلاعات خوبی کسب کنند و بتواند انتخاب درستی داشته باشند.

هر ساله در هنگام ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد، سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی اطلاعاتی مبنی بر رشته های مجاز برای ورود به رشته هایی مانند ارشد علوم تغذیه، ارشد فیزیوتراپی، ارشد مهندسی بهداشت محیط و … با این حال تعداد واحدهای درس های علوم پایه با توجه به نیازهای هر رشته متفاوت است. با استفاده از نتایج به دست آمده از این تست، متخصصین میتوانند وضعیت مشکلات شنوایی را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند. پس از آن متخصص شنواییسنجی به کمک بلندگوهایی که در سمت چپ و راست کودک قرار دارند اقدام به پخش صدا میکند. در گوش انسان گیرنده های شنوائی درون مایع قرار داشته و لذا صوتی که از محیط هوای بیرون بدن ما وارد میشود میزان زیادی از انرژی خود را از دست میدهد. کمترین صداهایی که فرد در فرکانسهای متفاوت میشنود، در تست شنوایی تن خالص، اندازهگیری میشود. و - صدا را طوری تنظیم کنید که قادر به تشخیص مکالمه باشید.

این آزمون بر روی هر دو گوش انجام میشود و اگر نوزاد این تست را با موفقیت سپری کند، به منزلهی این است که گوش داخلی نوزاد قادر به دریافت صوت است. واحد اندازهگیری شدت صدا دسیبل است و گوش انسان قادر است گستره بین 20 تا 180 دسیبل را بشنود. دانشجویانی که در رشته مربوطه تحصیل می کنند، بایستی در طول 8 ترم کارشناسی، 130 واحد را پاس نمایند. همانند شنوایی سنجی مبتنی بر تقویت بصری، میزان صدا و اوج صدا تغییر خواهد کرد تا از این طریق آرامترین صدایی که کودک میتواند بشنود، تعیین شود. فارغ التحصیلان این رشته بعد از فارغ التحصیلی قابلیت هایی مانند پیشگیری، تشخیص، مشاوره، توانبخشی و آموزش را دارند. این گروه شامل نوزادانی می شدند که مادران آنها از بیماری هایی در طول دوران بارداری رنج می بردند یا در خانواده آنها مشکلات شنوایی رایج بود و یا در معرض داروهایی بودند که بر روی شنوایی اثرات مخرب داشته اند. طبق پیش بینی های انجام شده این حرفه تا سال 2026 رشد 20 درصدی داشته و درآینده حدود 10 هزار شغل برای افراد ایجاد می شود.

کودکان باید آزمونی به نام شنوایی سنجی تُن خالص انجام دهند؛ روشی که غالبا برای غربالگری شنوایی کودکان قبل از رفتن به مدرسه انجام میشود. این آزمونها هم شدت و تُن صدای دریافتی توسط شما را تست کرده و مشکلات تعادلی و دیگر مشکلات مربوط به گوش داخلیتان را شناسایی میکنند. امروزه علم پزشکی پیشرفت زیادی کرده و روشها و دستگاههای زیادی برای این منظور و سایر بیماریها ، ابداع شده است. به علاوه، فارغالتحصیلان این رشته در صورت داشتن صلاحیتهای لازم از جمله مدرک کارشناسی یا بالاتر و داشتن سابقه ۶ ساله برای تهران یا سابقه ۴ ساله برای سایر شهرستانها، امکان تأسیس مراکز خصوصی شنوایی سنجی را دارند. همانطور که میدانید هر چقدر سن ما بالاتر می رود حساسیت شنوایی ما کمتر می شود. در طول تست یک سری اشیا و حیوان به شما نمایش داده می شود یک صدا به زبان انگلیسی اسم مورد از این موارد را به ترتیب نام می برد و شما باید روی هر کدام از تصاویر کلیک کنید. برای اینکه دکمه Take The Test برای شما فعال شود حتما باید روی دکمه پلی کلیک کنید. بعد با کلیک روی دکمه پلی یک سری صوت برای شما پخش می شود. برای شروع تست شنوایی روی دکمه Play Next کلیک کنید.

 

منبع

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن