بهترین نوع کمپرسور باد کدام است؟

امروزه کمپرسور باد در صنعت و بخش‌های مختلف، نقش‌های متنوعی ایفا می‌کنند. همین تنوع نقش کمپرسوره

توسط NEWSSALAM در 2 آبان 1400

امروزه کمپرسور باد در صنعت و بخش‌های مختلف، نقش‌های متنوعی ایفا می‌کنند. همین تنوع نقش کمپرسورها باعث شده تا انواع مختفی از کمپرسورهای هوا ساخته شوند. به همین دلیل، خریداران در انتخاب کمپرسور هوای مناسب برای کسب و کارشان دچار سردرگمی‌های فراوانی شده‌اند.

در این مقاله قصد داریم تا بهترین نوع کمپرسور باد بسته به نوع و حجم کسب و کارتان را به شما معرفی کرده و به شما در انتخاب بهترین نوع کمپرسور باد، کمک کنیم.

بهترین کمپرسور باد

فاکتورهای دخیل در انتخاب بهترین نوع کمپرسور باد:

زمانیکه برای خرید کمپرسور باد به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنید، با اعداد و مشخصات مختلفی مواجه می‌شوید. برای اینکه بتوانید کمپرسور باد مناسبی برای فعالیت‌تان پیدا کنید، لازم است تا معنای این اعداد و مشخصات را بدانید.

پس بگذارید در ابتدا به بررسی معنای هر یک از این اعداد و مشخصات بپردازیم.

1 – حداکثر فشار:

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌هایی که لازم است از آن آگاهی کامل داشته باشید، حداکثر فشار کمپرسور باد می‌باشد. حداکثر فشار کمپرسورهای باد بر حسب بار (bar) یا psi گزارش می‌شوند. این عدد به معنای حداکثر توان فشرده سازی هوا در کمپرسورهای باد میباشد.

برای اینکه حداکثر فشار مورد نیازتان را پیدا کنید لازم است تا فشار مورد نیاز ابزارهای خود را بیابید. این مقدار بر روی ابزارها و تجهیزات پنوماتیک شما نوشته شده است.

کمپرسور بادی برای شما مناسب است که بتواند فشاری به اندازه مقدار فشار مورد نیاز ابزارهای شما را فراهم سازد. همچنین لازم است تا مقدار افت فشار ایجاد شده در حین انتقال هوای فشرده را نیز در نظر بگیرید.

 

2 – دبی خروجی یا هوادهی:

یکی دیگر از فاکتورهایی که لازم است بررسی شود، دبی خروجی یا همان میزان هوادهی کمپرسور باد می‌باشد.

دبی خروجی بر حسب CFM یا متر مکعب بر ثانیه گزارش می‌شود که نشان دهنده میزان هوای فشرده تولیدی در واحد زمان است.

برای اینکه دبی خروجی مورد نیاز کارتان را پیدا کنید لازم است تا مجموع دبی مورد نیاز ابزارهایی را که بصورت همزمان از آنها استفاده می‌کنید، محاسبه نمایید. بهترین نوع کمپرسور باد برای شما، کمپرسوری است که دبی خروجی آن به اندازه 1.2 برابر مجموع دبی مورد نیاز ابزارهایتان باشد.

 بهترین پمپ باد

3 – توان :

توان کمپرسور نشان دهنده قدرت موتور آن می‌باشد و رابطه مستقیمی با هزینه برق کمپرسور دارد. معمولا کمپرسورهای خانگی توانی برابر با 2.5 اسب بخار و کمپرسورهای صنعتی معمولی، 5 اسب بخار توان دارند.

 

4 – حجم مخزن:

مخزن کمپرسور باد ، هوای فشرده را ذخیره‌سازی می‌کند. مخزن را می‌توان همانند یک باطری در نظر گرفت و همانطور که انتظار می‌رود، هرچقدر حجم مخزن کمپرسور باد بیشتر باشد، هوای فشرده بیشتری را ذخیره می‌کند.

اگر حجم مخزن کمپرسور باد شما کمتر از تقاضای شما به هوای فشرده باشد، در هنگام کار با کمبود هوای فشرده مواجه خواهید شد. پس لازم است تا کمپرسوری انتخاب کنید که حجم مخزن مناسبی داشته باشد.

 بهترین مارک کمپرسور باد

5 – چرخه وظیفه:

اغلب کمپرسورهای باد به شکل پیوسته کار نمی‌کنند. یعنی پس از هر سیکل کاری، برای مدت زمان مشخصی استراحت می‌کنند. چرخه وظیفه مقدار زمان کار کردن موتور کمپرسور را در هر ده دقیقه بصورت درصد گزارش می‌کند.

برای مثال اگر چرخه وظیفه کمپرسوری 80 درصد باشد، آن کمپرسور در هر ده دقیقه، 8 دقیقه کار کرده و 2 دقیقه استراحت می‌کند.

چرخه وظیفه کمپرسور بر روی حجم مخزن مورد نیاز شما تاثیر خواهد گذاشت. بدین صورت که هرچقدر چرخه وظیفه کمپرسور شما کمتر باشد، به مخزن بزرگتری احتیاج پیدا خواهید کرد. ناگفته نماند که برخی از کمپرسورها دارای چرخه وظیفه 100 درصدی می‌باشند.

 بهترین برند کمپرسور باد

6 – روغنی یا اویل فری (بدون روغن):

کمپرسورهای باد را می‌توان به دو دسته روغنی و بدون روغن طبقه بندی کرد. می‌توان گفت که بهترین نوع کمپرسور باد، کمپرسور اویل فری یا بدون روغن می‌باشد ولی این امر در همه موارد صادق نیست.

کمپرسورهای باد اویل فری، سیستم روانکاری نداشته و به روغن نیازی ندارند. در نتیجه هوای فشرده‌ تولید شده، عاری از ذرات روغن می‌باشد که این امر اهمیت بخصوصی در صنایع پزشکی، بهداشتی و نقاشی دارد.

در مقابل کمپرسورهای اویل فری ، کمپرسورهای روغنی قرار دارند که دارای سیستم روانکاری داخلی می‌باشند. این کمپرسورها معمولا طول عمر بیشتری از کمپرسورهای اویل فری دارند ولی امکان ورود ذرات و بخارات روغن به هوای فشرده در این کمپرسورها وجود دارد.  

7 – حجم صدا:

شاید حجم صدای کمپرسور باد از نظر شما کم اهمیت جلوه کند اما لازم است بدانید که کمپرسورهای پر صدا می‌توانند کار شما را تا حد زیادی با مشکل روبرو کنند.

امروزه کمپرسورهای بادی تحت عنوان کمپرسور باد سایلنت تولید می‌شوند که صدای بسیار کمی در حدود 65 دسی‌بل تولید می‌کنند. اگر قصد خرید کمپرسور باد دارید، بهتر است تا یک کمپرسور باد سایلنت تهیه نمایید.

8 – قابلیت حمل پذیری:

کمپرسورهای باد کاربردهای متنوعی دارند. اگر نوع کار شما با هوای فشرده به گونه‌ای باشد که نیازمند هوای فشرده در مناطق مختلفی باشید، لازم است یک کمپرسور باد قابل حمل تهیه نمایید.

برای مثال اگر از هوای فشرده برای باد زدن تایر خودرو استفاده می‌کنید، لازم است تا کمپرسور باد شما به راحتی قابل حمل باشد. همچنین اگر از کمپرسور باد در جای ثابتی استفاده می‌کنید، نیازی نیست تا فاکتور حمل پذیری را در زمان انتخاب کمپرسور باد در نظر داشته باشید.

9 – نوع کمپرسور باد:

کمپرسورهای باد در انواع گوناگونی ساخته می‌شوند. نیازهای متنوع به هوای فشرده باعث شده تا یک کمپرسور هوا با یک مکانیزم فشرده سازی خاص برای همه مصرف کنندگان مناسب نباشد.

از انواع کمپرسور باد می‌توان به کمپرسور باد فندکی، کمپرسور باد روتاری اسکرو، کمپرسور باد یخچالی و کمپرسور باد تسمه ای و کمپرسور باد اویل فری اشاره کرد.

شما بسته به نوع کار خود می‌توانید باید یکی از این کمپرسورها را تهیه نمایید. بطور کل می‌توان گفت که بهترین پمپ باد ، کمپرسور باد اویل فری و کمپرسور یخچالی می‌باشند که طیف وسیعی از کارها را به خوبی پوشش می‌دهند.

بهترین نوع کمپرسور باد برای کار من کدام است؟

استفاده از کمپرسورهای باد را می‌توان در سه بخش خانگی، عمرانی و صنعتی طبقه بندی کرد. هرکدام از این بخش‌ها نیازمند خصوصیات خاصی هستند که انتخاب شما را محدودتر و ساده‌تر می‌سازند.

1 – بهترین نوع کمپرسور باد برای مصارف خانگی:

یک کمپرسور باد مناسب برای مصارف خانگی باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

·     سایلنت یا بدون صدا

·     مصرف برق کم

·     قابلیت حمل پذیری بالا

·     نیاز به فضای کم

بهترین کمپرسور باد برای مصارف خانگی، کمپرسورهای باد یخچالی و اویل فری می‌باشند. این کمپرسورها تمامی ویژگی‌های بالا را دارا بوده و برای مصارف خانگی بسیار مناسب می‌باشند.

کمپرسورهای اویل فری به تعمیرات و نگهداری کمتری نیاز دارند و اگر قصد ندارید تا زمانی را برای تعمیرات و نگهداری کمپرسور باد خود صرف کنید، کمپرسور اویل فری برای شما گزینه بهتری می‌باشد. هرچند کمپرسورهای اویل فری در اصل برای کاربردهای حساسی چون پزشکی و دندان پزشکی ساخته شده‌اند.  

2 – بهترین نوع کمپرسور باد برای بخش عمرانی:

بخش‌‌های عمرانی، نیاز بسیار متنوعی به هوای فشرده دارند. برخی از ابزارهای پنوماتیک بزرگ و سنگین به کمپرسورهای هوای دیوتی نیاز دارند درحالیکه ابزارهای پنوماتیک دیگر چون میخکوب‌های بادی و فرزهای بادی توسط کمپرسورهای کوچک تامین می‌شوند.

برای ابزارهای کوچک پنوماتیک، کمپرسورهای رفت و برگشتی گزینه‌ای بسیار مناسب می‌باشند. بطور کل کمپرسورهایی که در بخش‌های عمرانی برای راه‌اندازی ابزارهای پنوماتیک کوچک بکار می‌روند، دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند:

·     قابلیت حمل پذیری

·     دوام بالا در برابر شرایط نامسائد

·     طول عمر بالا

·     حجم مخزن نسبتا زیاد

3 – بهترین نوع کمپرسور باد برای بخش صنعتی:

تنوع کمپرسورهای بادی که در بخش صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار زیاد می‌باشد. از کمپرسورهای پیستونی یا همان رفت و برگشتی گرفته تا کمپرسورهای روتاری و گریز از مرکز، همگی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به همین دلیل در ابتدا لازم است تا نوع صنعت و نوع استفاده خود از کمپرسور باد را مشخص کنید تا بتوانید از نوع کمپرسور مورد نیاز خود اطلاع پیدا کنید.

انواع کمپرسور باد:

در این بخش به معرفی محبوب‌ترین مدل‌های کمپرسور باد می‌پردازیم.

·     کمپرسور باد یخچالی: کمپرسورهای یخچالی برای کاربردهای سبک و خانگی گزینه بسیار مناسبی هستند. این کمپرسورها در قیاس با انواع دیگر کمپرسور باد، قدرت بیشتر داشته و مصرف برق بهینه ای نیز دارند. کمپرسورهای یخچالی صدای بسیار پایینی در حد 55 دسی بل تولید کرده و هر 6 ماه به تعویض روغن نیاز دارند.

·     کمپرسور باد فندکی: کمپرسورهای فندکی بصورت وسیع در خودرو های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمپرسورهای فندکی برای باد کردن انواع لاستیک، باد گیری داخل خودرو- بهترین نوع کمپرسور باد می‌باشند.  

·     کمپرسور باد اویل فری: یکی دیگر از انواع کمپرسورهای باد، کمپرسورهای اویل فری هستند. همانگونه که از نام این کمپرسورها پیداست، کمپرسورهای اویل فری بصورت بدون روغن کار کرده و نیازی به روغن ندارند. این کمپرسورها برای کاربردهای حساس مانند پرشکی، دندان پزشکی و صنایع غذایی بسیار مناسب می‌باشند. کمپرسورهای اویل فری ایران کمپرسور صدای بسیار کمی تولید کرده و در دسته کمپرسورهای باد سایلنت قرار می‌گیرند.

·     کمپرسور باد پیستونی: کمپرسورهای پیستونی نیز یکی از متداول‌ترین انواع کمپرسورهای باد می‌باشند. از این نوع از کمپرسورها در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود. کمپرسورهای پیستونی انواع مختلفی دارند که بسته به نوع نیاز خود می‌توانید بهترین نوع آن را برای خودتان انتخاب کنید.

بهترین مارک کمپرسور:

حال شاید این سوال برایتان مطرح شود که بهترین مارک کمپرسور باد چیست؟ پاسخ این سوال بستگی به بودجه و نوع کمپرسور باد انتخابی شما دارد.

اگر در پرداخت هزینه‌های بالا محدودیتی ندارید می‌توانید از مارک‌های خارجی چون هیوندای و دوو استفاده نمایید. هرچند لازم است تا به این نکته توجه داشته باشید که اغلب برندهای خارجی، خدمات پس از فروش مناسب و قطعات یدکی در ایران ندارند.

در نتیجه اگر به دنبال یک کمپرسور هوای مناسب و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب هستید، می‌توانید از کمپرسورهای هوای ایران کمپرسور استفاده کنید. کمپرسورهای هوای ایران کمپرسور در کنار کیفیت بالا، قیمتی مناسبی داشته و جزو یکی از بهترین گزینه‌ها می‌باشد.

جمع بندی:

اگر نیاز به خرید کمپرسور باد برای کسب و کارتان دارید بهتر است ابتدا نوع و مقدار نیاز ابزارهایتان به هوای فشرده را تخمین بزنید. سپس با توجه به اطلاعاتی که جمع کرده‌اید، اقدام به خرید کمپرسور باد کنید که بتواند نیازهای شما را به خوبی پوشش دهد.

همچنین محیط کار خود را بررسی کنید و ببینید که کمپرسور هوای انتخابی شما می‌بایست چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ برای مثال اگر محیط کارتان در مکانی تجاری و یا خانه می‌باشد، شما به یک کمپرسور باد سایلنت مانند کمپرسور یخچالی یا کمپرسور اویل فری نیاز خواهید داشت.

با جمع آوری چنین اطلاعاتی، انتخاب‌های شما محدودتر شده و راحت‌تر می‌توانید کمپرسور باد مناسب برای خود را انتخاب نمایید. 

آخرین مطالب