دوربین جدید بدون لنز عکس‌های عمقی سه بعدی را در یک نوردهی می‌گیرد

دو محقق از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، دوربینی ساخته اند که از آرایه میکرولنز و الگوریتم های پردازش تصویر جدید ب

توسط NEWSSALAM در 27 شهریور 1401

دو محقق از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، دوربینی ساخته اند که از آرایه میکرولنز و الگوریتم های پردازش تصویر جدید برای گرفتن عکس های سه بعدی در یک نوردهی استفاده می کند.

ویجیان یانگ، دکترا، و دانشجوی دکترا، فنگ تیان، می‌گویند که از آنجایی که دوربین می‌تواند از داده‌های موجود در مورد چگونگی بازسازی دیجیتالی یک صحنه سه‌بعدی یاد بگیرد، می‌تواند این تصاویر را در زمان واقعی تولید کند.

یانگ می‌گوید: «ما دوربین خود را بدون لنز می‌دانیم زیرا لنزهای حجیم مورد استفاده در دوربین‌های معمولی را با یک آرایه میکرولنز سبک و نازک ساخته شده از پلیمر انعطاف‌پذیر جایگزین می‌کند.

از آنجایی که هر ریز لنز می تواند اشیاء را از زوایای دید متفاوت مشاهده کند، می تواند وظایف تصویربرداری پیچیده ای مانند به دست آوردن اطلاعات سه بعدی از اشیایی که تا حدی توسط اجسام نزدیک به دوربین پنهان شده اند را انجام دهد.

این دو می گویند که این دوربین به ویژه برای دادن دید سه بعدی به روبات ها مفید است، که به نوبه خود به آنها اجازه می دهد فضاها را بهتر هدایت کنند یا کارهای پیچیده ای مانند دستکاری اشیاء کوچک یا ظریف را انجام دهند.

یانگ می افزاید: «همچنین می توان از آن برای به دست آوردن اطلاعات سه بعدی غنی استفاده کرد که می تواند محتوایی را برای نمایشگرهای سه بعدی مورد استفاده در بازی، سرگرمی یا بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر فراهم کند.

آرایه میکرولنز از 37 عدسی کوچکتر تشکیل شده است که در ناحیه ای به قطر فقط 12 میلی متر توزیع شده اند. این آرایه یک صحنه کامل را می گیرد و سپس یک مدل یادگیری عمیق "ساده و قوی" فیزیک آگاه به عمق، بازسازی های فوتورئالیستی را در زمان واقعی حل می کند.

مقاله تحقیقاتی منتشر شده در Optica توضیح می دهد: "تصویرساز بدون لنز ما نیازی به کالیبره کردن عملکرد پخش نقطه ای ندارد و این قابلیت را دارد که عمق و موانع غیرشفاف "دید از طریق" را برای مسدود شدن ویژگی های تصویر برطرف کند و کاربردهای گسترده ای را در تصویربرداری محاسباتی ممکن می کند." .

تصاویر به دست آمده را می توان مجدداً در اعماق و فواصل مختلف فوکوس کرد و دوربین همچنین می تواند یک نقشه عمق ایجاد کند که محققان تأیید می کنند با آرایش واقعی اشیاء آزمایشی مطابقت دارد.

یانگ گفت: «در آخرین نمایش ما نشان دادیم که دوربین ما می تواند اشیاء را در پشت موانع مات تصویر کند. تا جایی که ما می دانیم، این اولین نمایش تصویربرداری از اشیاء در پشت موانع مات با استفاده از یک دوربین بدون لنز است.

این دو محقق در حال حاضر در حال اصلاح سیستم برای کاهش مصنوعات و خطاها هستند و سپس بر روی کوچک کردن سیستم کار خواهند کرد تا آن را به اندازه کافی کوچک کنند که در یک گوشی هوشمند قرار بگیرد و قابلیت استفاده آن را تا حد زیادی گسترش دهد.

مقاله کامل تحقیقاتی تحت عنوان دوربین سه بعدی بدون لنز Learned را می توانید در Optica بخوانید.

اعتبار تصویر: سمت چپ: ویجیان یانگ، دکترا، و فنگ تیان دوربینی را توسعه دادند که از یک آرایه میکرولنز نازک و الگوریتم‌های پردازش تصویر جدید برای ثبت اطلاعات سه‌بعدی در مورد چندین اشیا در یک نوردهی استفاده می‌کند. تصاویر فرعی خام از ریزآرایه بر روی مانیتور نمایش داده می شوند. عکس ساوانا لوی، دانشگاه کالیفرنیا-دیویس. | راست: آزمایش «دیدن از میان موانع» با استفاده از دوربین بدون لنز از طریق دوربین سه بعدی Learned.

منابع: diseñador 3d, 3d house design

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن