پیش بینی قیمت فولاد در سال جدید

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن چندین پارامتر وجود دارد که بر روی قیمت تمامی آهن‌آلات در سال جدید موثر هس

توسط NEWSSALAM در 16 اردیبهشت 1400

عوامل تاثیر گذار بر قیمت آهن

چندین پارامتر وجود دارد که بر روی قیمت تمامی آهن‌آلات در سال جدید موثر هستند، به عبارتی این پارامترها وابستگی چندانی به نوع مقطع فولادی در تقسیم‌بندی‌های رایج ندارند. از جمله این فاکتورها، می‌توان به بحث بودجه تخصیص‌یافته به بخش عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، روند دلار آزاد و دلار نیمایی در سال ۱۴۰۰، تورم، عوارض وضع‌شده بر روی مواد اولیه تولید محصولات فولادی و در نهایت روند کلی قابل پیش‌ بینی برای قیمت‌های جهانی فولاد اشاره کرد.

به عنوان مثال عوامل موثر بر قیمت میلگرد

در بررسی قیمت آهن کیلویی یا میلگرد باید به نوع آن توجه داشته باشید. میلگرد با مقاومت بالا امکان تغییر شکل را داشته و مناسب برای ساخت و ساز هستند. آرماتوربندی در میلگرد نیز توسط روش های شیمیایی، حرارتی و غیره انجام می شود. با انجام هریک از روش های فوق، عملکرد مطلوب تری از آن ها به چشم می خورد. 

تفاوت در نمودار تنش کرنش از مهم ترین تفاوت های میلگرد با مقاومت بالا و میلگرد معمولی است. آرماتورهای معمولی از ناحیه تسلیم مشخص در نمودار خود برخوردار هستند. درصورت افزایش مقاومت تسلیم میلگردها، ناحیه آن ها غیرقابل تشخیص می شود. هنگام خرید میلگرد به انواع آن نیز توجه کنید. در ادامه انواع میلگرد را معرفی خواهیم کرد. 

عوامل خارجی موثر

با این وجود چنانچه آمریکا و ایران بتوانند بر سر برجام به توافقاتی برسند و بر تعهدهای خود بمانند، می توان امیدوار بود تنش های سیاسی میان این دو کشور فروکش خواهد کرد و به دنبال آن بازار طلا و دیگر بازارهای موازی نیز واکنش نشان خواهند داد. در صورتیکه نرخ دلار به روند کاهشی ادامه دهد و نسبت به افزایش مقاومت کند می توان امیدوار بود این تداوم به کاهش قیمت ها در بازار مسکن و آهن نیز سرایت کند. به تحلیل یکی از کارشناسان اقتصادی در ابتدای سال آینده قیمت مسکن را به دلیل کاهش تقاضا کاهشی خوانده است در حالیکه بیان کرده قیمت ساخت و ساز تغییری نخواهد کرد.

تحریم های اقتصادی و ممنوعیت از ورود و خروج محصولاتی مانند آهن آلات باعث شده است که ما روزانه و حتی به صورت ساعتی شاهد تغییراتی در قیمت آهن و موارد مشابه باشیم. آن چه مسلم است این موضوع می باشد که حتی با اعمال تحریم ها، خرید و فروش و استفاده از آهن متوقف نخواهد شد؛ پس پیش بینی قیمت آهن در شرایط کنونی برای روز ها و یا حتی ساعات آتی در مواردی می تواند موثر بوده و باعث اتخاذ تصمیماتی درست از طرف مصرف کنندگان و خریداران و یا حتی فروشندگان باشد.

نتیجه گیری 

در کل لازم به ذکر است که ارائه یک پیش‌بینی قیمت مناسب، وابسته به بررسی چند پارامتر است.. به بیانی ساده در تحلیل قیمت فولاد، تحلیل‌گر بر اساس اخبار و عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها، روند بازار را در بلندمدت پیش‌بینی می‌کند و در تحلیل تکنیکال یا فنی، تحلیل‌گر بر مبنای الگوهای قیمتی روند بازار را علاوه بر کوتاه‌مدت، در میان‌مدت و بلند‌مدت نیز پیش‌بینی می‌نماید. البته در تحلیل قیمت بهتر است ابتدا به عوامل بنیادی همچون روند قیمت ارز و قیمت های جهانی فولاد توجه کرد سپس در آخر از تکنیکال نیز کمک گرفت.

آخرین مطالب