کم خونی چیست

کم خونی، یکی از از اختلالات خونی مرسوم در بین انسان‌ها به خصوص در خانم‌ها است که اگر به‌موقع شن

توسط NEWSSALAM در 23 شهریور 1400

کم خونی، یکی از از اختلالات خونی مرسوم در بین انسان‌ها به خصوص در خانم‌ها است که اگر به‌موقع شناسایی شود، می‌توان آن را به‌سادگی درمان کرد. به فقدان گلوبول‌های قرمز تن قلیل ‌خونی یا آنمی می‌گویند. در یک آزمایش خون بی آلایش و رایج، در صورتی که % هموگلوبین یا این که هماتوکریت پایین باشد، به این معنی که شخص به کم‌ خونی در گیر شده است.

هموگلوبین، اصلی‌ترین پروتئین در گلبول‌های قرمز خون میباشد که وظیفه‌ی حمل اکسیژن و تحویل آن در سراسر نقاط بدن را بر عهده دارد. درصورتیکه شما به ناچیز ‌خونی در گیر باشید، سطح هموگلوبین خون نیز زیر خواهد آمد و درصورتیکه همین کاهش تراز هموگلوبین بیش از حد باشد، بافت‌ها و اعضای تن شما اکسیژن کافی دریافت نخواهند کرد. از جمله نشانه‌های قلیل خونی می‌توان به خستگی مفرط و تنگی نفس اشاره کرد که به عامل عدم توان تن در تأمین اکسیژن گزینه نیاز اعضا صورت می‌دهند.

کم خونی

کم خونی، رایج‌ترین اختلال خونی در ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌رود. گفته میشود که حدود ۶ % از جمعیت همین مرز و بوم به ناچیز خونی مبتلا میباشند و خانم‌ها، بچه‌ها و اشخاصی که بیماری‌های طولانی دارند، عمده این آمار را به خویش اختصاص داده‌اند. در گزینه کم خونی چند نکته‌ی اصلی وجود دارد که می بایست آنان را در لحاظ بگیرید. نخست این‌که اشکال خاصی از کم خونی می‌توانند از روش ژن‌های شما منتقل شوند؛ به این عامل برخی نوزادان ممکن میباشد از بدو به دنیاآمدن به آن نوع یگانه از قلیل خونی در گیر باشند. خانم‌ها به ادله از دست دادن خون در دوران قاعدگی خویش و همینطور خون‌رسانی اکثر در بازه زمانی بارداری، در معرض قلیل خونی و فقر آهن قرار دارند. اشخاص مسن بیش از سایرین در معرض اندک خونی هستند؛ زیرا به احتمال بسیار به بیماری کلیوی یا سایر بیماری‌های مزمن طبی در گیر هستند.

 در موقعیت عادی، میزان هموگلوبین تن مردان ۱۳.۵ گرم در دسی‌لیتر (گرم در هر دسی‌لیتر خون) و مقدار هموگلوبین بدن زنان ۱۲ گرم در دسی‌لیتر است. در بازه زمانی بارداری، همین مقدار ممکن است بین ۱۱ و ۱۲ گرم در دسی‌لیتر متغیر باشد. نوزادان جدید متولد شده میزان بیشتری از هموگلوبین در خون خود دارا‌هستند و همین مقدار به ۱۴ الی ۲۴ گرم در دسی‌لیتر می‌رسد. مقدار هموگلوبین خون کودکان نیز در حدود ۱۱ الی ۱۶ گرم در دسی‌لیتر است. هنگامی فردی از اندک خونی رنج می‌برد، فقدان هموگلوبین در تن شکل می‌دهد. کاهش تعداد سلول‌های خونی، به کمتر تعداد هموگلوبین می‌انجامد.

به طور معمول نبود آهن سبب بروز چنین شرایطی می شود و چنانچه تعداد هموگلوبین موجود در خون شخص به کم‌تر از ۵ گرم در دسی‌لیتر برسد، خطر نارسایی قلبی وجود خواهد داشت. کم خونی گونه های مختلفی داراست که همه‌ی آن ها آیه‌ها و شیوه معالجه اختصاصی به خود را دارند. بعضی از گونه های قلیل خونی مانند اندک خونی خفیف که در مدت زمان بارداری رخ می‌دهد، دوچندان جای نگرانی ندارد؛ ولی بعضا دیگر از اشکال قلیل خونی ممکن می باشد نشان دهنده‌ی یک بیماری جدی باشند. عارضه ها اندک خونی همان‌طوری که پیش‌تر نیز گفته شد، هموگلوبین مهم‌ترین پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز رنگ خون میباشد که اکسیژن را به بخش‌های گوناگون تن حمل می‌کند. در واقع، هموگلوبین همان پروتئینی میباشد که گلبول‌های قرمز رنگ خون را کار کشته می‌سازد تا اکسیژن را از ریه‌ها دریافت کرده و آن را به بافت‌ها و اعضای گوناگون بدن برسانند.

 همچنین همین پروتئین انتقال دی‌اکسیدکربن از قسمت‌های مختلف تن به سمت ریه‌ها را تسهیل می نماید تا این گاز بتواند به راحتی دفع شود. انواع مختلفی از اندک خونی وجود داراست که بعضا از آنان صرفا منجر پیدایش مشکلات خفیف سلامتی می‌شوند؛ اما بعضا دیگر بسیار جدی میباشند و می‌توانند خطر آفرین باشند. فرقی نمی‌کند که شخص به چه نوعی از اندک خونی در گیر شده است، به هر اکنون این خلل خونی به یکی از دلایلی که در ادامه گفته می‌شوند، به وجود می‌آید.

اندک خونی ناشی از فقر آهن هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون توسط مغز استخوان ساخته می گردند و مغز استخوان برای ایجاد آنها به آهن نیاز دارد. اگر میزان به اندازه آهن در دسترس نباشد، مغز استخوان نمی‌تواند هموگلوبین گزینه نیاز گلبول‌های قرمز‌رنگ خون را ساخت کند. اهمیت در حیث گرفتن همین موضوع، رایج‌ترین استدلال کم‌ خونی، فقر آهن در تن اشخاص است. فقر آهن دلایل زیادی دارد ولی برخی از آن‌ها عبارتند از: بارداری، رژیم غذایی نامناسب و از دست دادن خون. ناچیز خونی ناشی از فقر آهن شایع‌ترین جور قلیل خونی است. وجود آهن در تن  حتمی است؛ چون تن به کمک آن هموگلوبین آیتم نیاز خود را به جهت حمل اکسیژن می‌سازد. همان‌طوری که گفته شد، فقدان آهن در تن به دلایل مختلفی واقعه رخ می‌دهد.

 همچنین فقدان آهن ممکن هست بر اثر تغذیه نامناسب و رژیم غذایی فاقد آهن هم تولید شود. بیماری سلیاک نیز سبب کمبود آهن در تن می‌شود. کار پس‌زنی معده نیز یکی از دیگر از عامل ها ایجاد کننده کمبود آهن در بدن هست که متاسفانه در طی سال‌های آخر شاهد رشد این جور کار جراحی هستیم. مصرف بعضا از خوراکی‌ها و گنجاندن آن ها در رژیم غذایی روزمره می‌تواند به طور قابل توجهی به جذب آهن در تن کمک کند. در علیه یک سری از خوراکی‌ها هم هستند که مصرف آن ها منجر عدم جذب آهن در بدن میشود مثل مصرف بی‌رویه چای، قهوه و لبنیات.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن