رژیم کتوژنیک و لاغری ؛ افسانه یا واقعیت؟

رژیم کتوژنیک و لاغری ؛ افسانه یا واقعیت؟    فواید و معایب رژیم کتوژنیک اگرچه از چربی غالباً به دلی

توسط NEWSSALAM در 10 خرداد 1400

رژیم کتوژنیک و لاغری ؛ افسانه یا واقعیت؟

 

 فواید و معایب رژیم کتوژنیک اگرچه از چربی غالباً به دلیل کالری زیاد خودداری می شود، تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی کتوژنیک نسبت به جیره های کم چربی در ارتقاء کاهش وزن موثر هستند.

تفاوت های کتوژنیک و اتکینز میخواید یک برنامه منظم برای تمرین های ورزشی خودتون بچینید حتما اطمینان حاصل کنید که تمریناتتون شامل تمرینات سخت و تمرینات آسون با شدت کم باشه.

 

کتاب ها علاوه بر نمونه های رژیم کتوژنیک، به شما کمک میکنن تا در نهایت بدون نیاز به آموزش بیشتر، خودتون با توجه به سن، جنسیت، شرایط زندگی و هدفتون از لاغر شدن یا ارتقا سلامت بدن یک برنامه منظم بچینید.

 

همانطور که اشاره شد،  کتو قبل عمل چاقی یکی از نکات مهم برای پایدار ماندن و وفاداری به یک برنامه رژیم کتوژنیک برای لاغری این هست که باید ورزش منظم داشته باشید. توجه داشته باشید که بسته به جنسیت، وزن، سطح فعالیت و نیازهای غذایی خاص، این غذاها میتونن به میزان قابل توجهی تغییر پیدا کنن.

 

رژیم کتوژنیک میتواند عوامل خطر مانند چربی بدن، سطح کلسترول HDL ، فشار خون و قند خون را بهبود بخشد. ۵.مناسب برای دیابت نوع ۲: این رژیم لاغری به دلیل پایین آوردن قند خون و از بین بردن تاثیر منفی انسولین بالا در خون ، نه تنها برای لاغری و کاهش وزن مناسب است بلکه تاثیر خوبی بر کنترل روند بیماری دیابت نوع ۲ دارد.

 

چای سبز شیرین نشده: چای سبز خوشمزه است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. یک داستان خوشمزه و عجیب به نام رژیم کتو؛ رژیم کتو یا کتوژنیک یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم است که بدن را به یک دستگاه چربی سوز و لاغری تبدیل میکند.

 

خوشبختانه، گزینه های خوشمزه و عاری از قند برای کسانی که در رژیم غذایی کتو وجود دارند، وجود دارد. به این دلیل که هورمون استرس باعث بالا رفتن سطح قند خون شما و در نهایت مانع سوزاندن چربیها برای تولید انرژی میشه.

 

پروتئین ها باید حدود ۲۰٪ از نیاز انرژی را تشکیل دهند، در حالی که کربوهیدرات ها معمولاً به اندازه ۵٪ محدود می شوند.

 

به این دلیل که رژیم عادی با کربوهیدرات بالا سطح انسولین رو هم در بدن بالاتر میبره. بعلاوه، رژیمهای غذایی کتو گرسنگی را کاهش داده و احساس سیری را افزایش می دهد، که می تواند در هنگام کاهش وزن بسیار مفید باشد.

 

اگر مدام احساس گرسنگی میکنید، احتمالا باید چربی بیشتری مانند کره و روغن زیتون را به وعدههای غذایی خود اضافه کنید. شام: گوشت خوک را با لوبیا سبز ریخته در روغن نارگیل بریزید.

 

گوشت و مرغ: گوشت گاو، مرغ، بوقلمون و گوشت خوک (در صورت امکان گزینه های ارگانیک و مرتفع شده را انتخاب کنید). اگرچه بسیاری از وعده های غذایی ketogenic از مواد غذایی حیوانی استفاده می شوند، اما طیف گسترده ای از گزینه های گیاهخواری نیز وجود دارد.

 

گزینه های نوشیدنی دوستدار کتو باید بدون قند باشد. این چیدمان به شما در ایجاد تعادل قند خون، کمک ویژه ای میکنه و به بدن اجازه میده تا ورود چندان دشواری به فاز کتوز نداشته باشه.

 

معمولا بعد از شروع رژیم، یک تا دو روز طول میکشد که این حالت ایجاد شود. این عوارض به کتو فلو (Keto Flu) یا آنفولانزای کتو شهرت دارند که معمولا چند روز بیشتر طول نمیکشند.

 

درسته که برنامه رژیم کتوژنیک برای لاغری می تونه در نگاه اول و با خوندن اطلاعات بیشتر در مورد اون کمی دشوار به نظر برسه، اما اگر بتونید طی یک 21 روز بهش وفادار بمونید دیگه دلتون نمیخواد از رژیم دیگه ای استفاده کنید.

 

برنامه اول، برنامه کتو استاندارد هست و موارد دیگه اصلاح برنامه رژیم غذایی استاندارد برای رفع نیازهای خاص شما هستن. زمانی که بدن شما از ذخیره گلیکوژن خلاص میشه، دنبال شکل های دیگه ی سوخت میگرده تا از طریق کتوز و سوزاندن چربی های انبار شده، انرژی لازمش رو (در رژیم کتوژنیک) به دست بیاره.

 

سایت ترو انرژی در رابطه با تمامی موضاعات لاغری و عضله سازی مقالات یونیک و ترجمه شده دارد. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا ؛ این رژیم مشابه استاندارد کتوژنیک است اما پروتئین بیشتری دارد.

 

به این ترتیب فقط یک بار در روز لازم است آشپزی کنید. شما باید مراقبت های لازم رو انجام بین و رژیم غذایی مناسب داشته باشین تا افزایش وزن جلوگیری بشه.

 

همونطور که در بالا توضیح دادیم، این مسئله میتونه مانع عملکرد درست بدن برای سوزوندن چربی بشه. رژیم کتو ممکنه برای افراد سالم مشکلی نداشته باشه، اما تا زمانی که با بدن سازگار بشه یکسری مشکلات ایجاد میکنه.

 

اگرچه رژیم لاغری کتوژنیک برای افراد سالم بی خطر است اما در حالی ممکن است برای شما عوارضی نیز ایجاد کند. رژیم کتوژنیک تشابهات زیادی با رژیم کم کربوهیدرات و رژیم اَتکینز دارد (رژیم اتکینز یک رژیم لاغری سریع است).این رژیم لاغری با کاهش شدید کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی همراه است .نتیجه ی این امر ایجاد یک حالت متابولیکی در بدن به نام کتوز است.

 

چربی ها باید جایگزین اکثر کربوهیدرات های حذف شده و تقریباً ۷۵٪ کل کالری دریافتی شما را تامین کنند. شما میتونید این غذاها و میان وعده ها رو به میل خودتون تغییر بدین، اما باید مراقب باشید که بیشتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات در طول روز، مصرف نکنید.

 

در حالی که برخی از افراد تنها با خوردن کمتر از ۲۰ گرم کربوهیدرات در روز به کتوز مبتلا می شوند، اما برخی دیگر با مصرف کربوهیدرات بسیار بالاتر می توانند موفق باشند.

 

تحقیقات نشان داده است که این رژیم غذایی باعث کاهش شدید تشنج به خصوص در کودکان مبتلا به صرع میشود. مطالعات متعدد نشان داده است که این رژیم یک درمان موثر برای سرطان و سایر مشکلات جدی است.

 

صرع: تحقیقات نشان داده اند که رژیم لاغری کتوژنیک می تواند باعث کاهش شدید حملات تشنج در کودکان مبتلا به صرع شود. یکی از سوتفاهمهای رایج تاثیر عدم مصرف کربوهیدراتهای خوراکی بر روی عملکرد مغز میباشد، با این حال حقیقت دارد که مغز گلوکز را ترجیح داده و برخی از سلولهای درون مغز تنها از گلوکز به عنوان سوخت استفاده میکنند.

 

اگرچه الکل باید محدود شود، اما لذت بردن از نوشیدنی کم کربوهیدرات مانند ودکا یا تکیلا که با آب سودا مخلوط می شود، مناسب است.

 

این رژیم شامل دوره هایی از کربوهیدرات بالاتر است. غذاهای رژیمی: غذاهایی که دارای رنگ های مصنوعی، مواد نگهدارنده و شیرین کننده هایی مانند الکل های قند و آسپارتام هستند.

 

یکی از ویژگی های سلول های سرطانی این هست که از کربوهیدرات یا قند خون برای رشد و تکثیرشون تغذیه می کنن. همانطور که اشاره کردیم رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی با میزان بسیار کمی از کربوهیدرات و میزان زیادی چربی است که شباهتهای زیادی با رژیم غذایی اتکینز (Atkins) و رژیم غذایی کم کربوهیدارت دارد.

 

علاوه بر این خانم هایی که باردار یا شیرده هستن،از جمله افرادی هستن که برنامه رژیم کتوژنیک برای لاغری برای اونها، توصیه نمیشه. شاید استفاده از این رژیم ارزش درمان بیماری هایی مثل دیابت و صرع را داشته باشد.

 

در نمونه رژیم <strong>کتوژنیک لاغری 14 </strong>روزه ای که برنامه آن در بالا ذکر شد میتوانید هر روز علاوه بر وعده های اصلی از دو میان وعده هم استفاده کنید.

 

در این رژیم باید خالص کربوهیدرات ورودی بدن خود را به زیر ۵۰ گرم در روز برسانید، هر چند مقدار ایدهآل آن کمتر از ۲۰ گرم در روز است.

 

با اینهمه در زمان مسابقات بهتر است از رژیمهای غذایی حاوی کربوهیدرات برای عملکرد مطلوبتر ورزشکار استفاده شود. از جملهی این مکملها میشه از منیزیم، روغن MCT، اسید چرب امگا ۳، ویتامین D، آنزیمهای گوارشی و مکملهای تقویت کننده عملکرد ورزشی نام برد.

 

شام: ماهی کباب شده با اسفناج رنده شده در روغن نارگیل. شام: مرغ کباب شده با سس خامه ای و کلم بروکلی سرخ شده. شام: ماهی سفید، تخم مرغ و اسفناج پخته شده در روغن نارگیل.

 

چربی های سالم مانند روغن نارگیل، آووکادو ، روغن زیتون و کره حیوانی را برای افزایش چربی غذاها انتخاب کنید.

 

کره: کره گردو، کره بادام، کره بادام زمینی. کره آجیل: کره گردو، کره بادام زمینی طبیعی، بادام و کره بادام زمینی. آجیل و دانه: آجیل ماکادامیا، بادام، گردو، دانه کدو تنبل، بادام زمینی و دانه کتان.

 

دانه ها: دانه کدو تنبل ، تخمه آفتابگردان ، دانه چیا. آجیل و دانه های مغذی مثل بادام، گردو، بذر کتان، دانه کدو تنبل، تخم چیا و غیره. صبحانه: پودینگ شیر نارگیل، چیا و گردو.

 

تاکنون دریافت شده که داشتن رژیم های غذایی کتوژنیک در هنگام شیر دهی معمولا سالم است. با این کار می توان بدنتان را قبل از اینکه کل کربوهیدرات ها را کاملا حذف کنید، به بدنتان یاد دهید که می تواند چربی هایش را بسوزاند.

 

با استفاده از سبزیجات سبزیجات خرد شده و کم کربوهیدرات با یک سس غلیظ پر چربی، میزان فیبر خود را افزایش دهید. پاسخ مثبت است. شما ممکن است چربی خود را به تدریج افزایش دهید تا زمانی دیگر به بدن خود اجازه بدهید از آن استفاده کند.

 

بنا به گزارشها، چارلی آبراهام این رژیم را زمانی که یک کودک نوپا بود، شروع کرد و به مدت پنج سال مطابق با آن پیش رفت. رژیم کتوژنیک میتواند به شما در از دست دادن چربی اضافی و چاقی کمک کند که با دیابت نوع ۲، پیش دیابت و سندرم متابولیک ارتباط دارد.

 

رژیم کتو بصورت مثبتی روی سطح کلسترول، سلامت قلب و سلامت متابولیک تاثیر می گذاره. در این رژیم، چربی سوزی به میزان زیادی افزایش یافته، در حالی که سطح انسولین (هورمون ذخیره ساز چربی) بسیار کاهش پیدا میکند.

 

این رژیم آنقدر خوب است که می توانید بدون شمارش کالری و محاسبه، وزن کم کنید. گرچه کربوهیدرات ها باید محدود باشند، میوه های کم گلیسمی مانند انواع توت ها تا زمانی که شما یک دامنه ریز مغذی دوست داشتنی را حفظ کنید، می توانید در مقادیر محدودی از آن لذت ببرید.

 

رژیم کتو، به عنوان یک قاعده، از نظر کربوهیدرات بسیار کم، پر چربی و پروتئین متوسط است. دلایل متعددی وجود دارد که رژیم غذایی کتوژنیک نسبت به یک رژیم کم چربی بهتر است، از جمله افزایش پروتئین دریافتی، که مزایایی فراوانی دارد.

 

رژیم های کتوژنیک حتی ممکن است مزایایی برای کسانی که دیابت ، سرطان ، صرع و بیماری آلزایمر دارند، داشته باشد.

 

بهتره برای یک نمونه رژیم کتوژنیک که مناسب نیازهای غذایی خاص شما هست، دنبال یک رژیم غذایی ثبتشده باشین. اما توجه داشته باشید که اگر قصد دارید این رژیم را دنبال کنید حتما قبل از هرکاری آزمایش داده و با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید، شاید این رژیم لاغری برای شما مناسب نباشد.

 

این کاهش کربوهیدرات بدن شما را مجبور می کند که به جای منبع گلوکز، به منابع اصلی انرژی خود اعتماد کند - فرایندی که به عنوان کتوز شناخته می شود.

 

روی غذاهای پرچرب و کم چرب مانند تخم مرغ، گوشت، لبنیات و سبزیجات کم کربوهیدرات و همچنین نوشیدنی های بدون قند تمرکز کنید. صبحانه: دو عدد تخم مرغ سرخ شده در کره با سبزیجات سس شده سرو می شود.

 

کره و خامه در صورت لزوم از نوع گیاهی آن استفاده کنید. اگر گیاهخوار هستید با خواندن این مطلب درباره پروتئین گیاهی جایگزین گوشت بیشتر بدانید.

 

گرفتگی عضلات (بیشتر گرفتگی عضلات پا) یکی از عوارض بسیار معمول رژیم لاغری کتوژنیک است. مگر اینکه یکی از مسائل پزشکی انگشت شمار گریبان گیرتان باشد.(مثل اختلال کارکرد کلیه ها، کیسه صفرا، پانکراس یا کبد)، زیرا برنامه غذایی کتوژنیک کاملا بی خطر است.

 

این کاملا غلط هست. دلیلش هم اینه که توی رژیم عادی با کربوهیدرات بالا، سطح انسولین بدن بالاتر هست. هرچند ماست، به خصوص ماست یونانی دارای مقدار اندکی کربوهیدرات هستند اما همچنان میتواند در غذای قابل استفاده در این رژیم قرار گیرند.

 

لبنیات پرچرب: ماست شیرین نشده، کره، خامه سنگین و خامه ترش. لبنیات پرچرب: ماست، کره و خامه. کره و خامه که ترجیحا از شیر طبیعی تهیه شده باشند، تخم مرغ و پنیرهای فرآوری نشده همچون پنیر موزارلا و چدار نیز از انواع سالم تغذیه در رژیم کتوژنیک هستند.

 

البته مهم است که ابتدا میزان دریافت کربوهیدرات را بسیار کم نگه دارید. کربوهیدرات ها به طور معمول به کمتر از ۵۰ گرم در روز محدود می شوند، که اکثر آنها با چربی و پروتئین متوسط جایگزین می شوند.

 

کلمه کتو در رژیم کتوژنیک برآمده از این واقعیت است که این رژیم باعث تولید مولکولهای کوچک سوختی به نام "کتون" میشود.

 

به طور کلی، هر چه میزان کربوهیدرات مصرفی شما کمتر باشد، دستیابی و ماندن در کتوز آسان تر می شود. به همین دلیل بهتر است پیش از استفاده از هر رژیم حتما با یک مشاور تغذیه و یا پزشک، مشورت نمایید.

 

سوال مهمی که پیش میاد اینه که با این تفاسیر چه باید کرد؟ بر اساس اینکه چه نوعی از کلسترول بد بیشترین سهم را داشته باشد مشکلات قلبی از جمله سکته ممکن است پیش بیاید.

 

شما باید بتوانید با استفاده از رژیمهای گوناگون و همچنین سبک زندگی، کلسترول خوب را افزایش و از میزان کلسترول بد بکاهید.

 

دهانم بوی بد میدهد و نفسم نیز بد بو شده است، چرا؟ در طول رژیم کتوژنیک ممکن است دچار عوارضی مثل یبوست، افت قند خون یا سوءهاضمه و نیز در موارد نادر دچار سنگ کلیه یا اسیدیته شدن بدن شوید.

 

دیابت با تغییرات متابولیسم، قند خون بالا و اختلال عملکرد انسولین در ارتباط است. این یک مزیت مهم برای در نظر گرفتن ارتباط بین وزن و دیابت نوع 2 است.

 

خوردن تعداد کالری مناسب بر اساس سطح فعالیت، هدف کاهش وزن، سن و جنسیت مهم است. سندرم تخمدان پلی کیستیک: رژیم کتوژنیک می تواند به کاهش سطح انسولین کمک کند ، که ممکن است در سندرم تخمدان پلی کیستیک نقش اساسی داشته باشد.

 

هنگامی که این اتفاق میافتد، بدن شما با نیروی فوق العاده ای برای چربی سوزی و تولید انرژی کار میکند؛ همچنین در کبد، چربی به کتون تبدیل میشود که در نتیجه میتواند انرژی را برای مغز فراهم کند.

 

زیرا اقدام به کاهش وزن میتواند سلامتی شما را تحت تاثیر قرار بدهد و به همین منظور باید از یک رژیم قاعدهمند و درست، تحت نظر مشاور پیروی کنید.

 

بیماریهای مزمن اما پنهانی که از وجودشان بیخیر هستید، نوسان هورمونهای شما یا بیش از اندازه درگیر بودنتان با استرس، میتوانند با وجود پیروی از کتو شما را چاق کنند.

 

شام: ماهی سالمون با مارچوبه که در کره درست شده است. اما اگر رژیم غذایی خود را به درستی بچینید، مدت زمان آن کوتاه خواهد بود و در این مدت حتما از کره حیوانی استفاده گردد.

 

هم اکنون، این رژیم برای درمان انواع مختلف سرطان و کاهش رشد تومور مورد استفاده قرار میگیرد. رژیم کتوژنیک یک راه موثر برای کاهش وزن و کاهش عوامل خطر برای بیماری است.

 

این حالت، اغلب موقت است. در واقع، تحقیقات نشان میدهند که رژیم کتوژنیک بسیار عالی است و اغلب به عنوان یک رژیم کم چربی توصیه میشود.

 

اگر نمیدونید دقیقاً باید از کجا شروع کنید میتونید برنامه کتوژنیک Z217 زیباشیم که امتحان خودش رو در این رابطه پس داده و به عنوان یک برنامه عالی برای شروع این رژیم استفاده میشه رو انتخاب کنید و پا به دنیای سلامتی و تندرستی بگذارید.

 

گرلین هورمون اصلی گرسنگیه که اشتها رو افزایش میده. خوابیدن خود را اولویت بندی بکنید: خواب ضعیف، میزان هورمون های استرس شما رو در بدن افزایش میده.

 

غذاهای فرآوری شده: فست فودها، غذاهای بسته بندی شده و گوشتهای فرآوری شده مانند هات داگ. تحقیقات نشان داده اند که اتخاذ این رژیم غذایی کم کربوهیدرات و چربی بالا باعث کاهش چربی و حتی بهبود برخی بیماری ها مانند دیابت نوع ۲ و کاهش بیماری های شناخته شده می شود.

 

برای مقابله با این مشکل ، میزان مصرف کربوهیدرات خود را کاهش داده و به نکات بالا مجدداً مراجعه کنید. در نهایت باید گفت رژیم کتوژنیک به رژیم کم کربوهیدراتی و چربی بالا شهرت دارد، این اسم نباید شما را فریب دهد چرا که رژیم کتوژنیک بر اساس مطالعات نشان داده است که نه تنها چربی را افزایش نمیدهد بلکه باعث میشود تا کلسترول مفید خون شما بهبود یابد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن