ساخت و ساز - سازه های بتنی

  کفپوش اپوکسی اپوکسی به صورت مایع روی سطح اعمال می‌شود و پس از مدتی خشک شده و یک سطح پلیمری سخت و

توسط NEWSSALAM در 7 مرداد 1401

  کفپوش اپوکسی

اپوکسی به صورت مایع روی سطح اعمال می‌شود و پس از مدتی خشک شده و یک سطح پلیمری سخت و مقاوم را ایجاد می‌کند. کفپوش اپوکسی یک کفپوش جذاب و چند منظوره است که کاربردهای تجاری و مسکونی فراوانی دارد. مزایای بیشمار کفپوش اپوکسی نسبت به سایر روش‌های محافظت از سطح به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست. بسیاری از مردم تا زمانی که آسیب شدیدی به کف خانه‌هایشان وارد نشده است، توجه چندانی به کیفیت کف منازل خود نمی‌کنند. خوب است بدانید که کف یک واحد مسکونی، بخش مهمی از ایمنی و بهره‌وری منزل را شامل می‌شود.

 

همچنین می‌توان گفت، هر زمان بحث در مورد کف پوش اپوکسی مطرح می‌شود، ذهن همگان به صورت ناخودآگاه به سمت کف پارکینگ یا فروشگاه‌ها می‌رود. این در حالی است که به دلیل خاصیت دکوراتیو یا تزئینی بودن آن، یک انتخاب شگفت‌انگیز برای کف منازل، آشپزخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی محسوب می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کفپوش های اپوکسی مقاوم، تزئینی و راحت در نصب و اجرا هستند. به همین دلیل امروزه استفاده از اپوکسی نسبت به سایر روش‌های سطح‌سازی رو به افزایش است.

آب بندی بتن

از مهمترین عوامل کنترل سازه های بتنی می‌توان به کنترل آب بندی برای جلوگیری از نفوذ هر گونه مایعات به مقطع بتنی اشاره کرد. این مهم، تأثیرات انکار ناپذیری در کارایی، شکل ظاهری و پایداری سازه بتنی خواهد داشت. روش‌های مختلفی برای آب بندی یا به اصطلاح رایج (waterproofing – واترپروف) وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به آب بندی با استفاده از پوشش های نفوذگر، با استفاده از تزریق و آب بندی در زمان ساخت پروژه که از مهم ترین روش‌ها است اشاره کرد. آب بندی سازه ی بتنی – بتن واترپروف -در زمان ساخت با به کارگیری روش‌های از جمله: کاهش نفوذپذیری بتن، استفاده از افزودنی‌ها و واتراستاپ به عنوان عامل آب بندکننده در درزهای اجرایی یا انبساطی و رعایت نکات مهم اجرایی و به کارگیری پوشش‌های آب بند، ممکن می‌شود.

روان کننده بتن

ماده افزودنی روان کننده بتن یک محصول کارآمد و مقرون به صرفه بر پایه لیگنوسولفونات می باشد که به دلیل حصول به کارایی و کاهش آب بتن به طرح اختلاط بتن افزوده می شود . افزودنی بتن روان کننده بتن بر پایه لیگنوسولفونات ماده افزودنی با عملکرد چندگانه است که علاوه بر کاهش میزان آب بتن ،‌ حفظ کارایی بتن و تاخیر در گیرش را به دنبال خواهد داشت . در استاندارد ملی ایران تعریفی که برای افزودنی روان کننده بتن در نظرگرفته است بدین ترتیب است که روان کننده بتن کاهنده آب محصولی است که بدون تغییر در روانی مقدار آب مخلوط بتن را کاهش دهد ویا بدون تغییر مقدار آب اسلامپ یا جریان روانی را به میزان چشمگیری افزایش دهد ویا اینکه هر دو اثر را به صورت همزمان برای بتن ایجاد کند مکانیزم اثر روان کننده بتن بر روی ذرات سیمان به این ترتیب است که بارهای منفی ذرات افزودنی روان کننده بتن بر پایه لیگنوسولفونات موجب جذب شدن آن به یون های کلسیم مثبت بر روی سطح ذرات سیمان می گردد و در نهایت پس از جذب شدن ماده افزودنی روان کننده بتن به سطح ذرات سیمان ،‌پراکنده شدن ذرات سیمان از دو مکانیزم دافعه الکترواستاتیکی و ممانعت فضایی صورت می گیرد . همچنین ماده افزودنی روان کننده بتن اثر مطلوبی روی کلوخه های سیمان دارد . با تشکیل کلوخه های سیمان ، آب در کلوخه های سیمان به تله می افتد و در نهایت کارایی مخلوط بتنی نسبت به حالتی که ذرات سیمان از هم جدا هستند کاهش می یابد . با افزودن روان کننده بتن بر پایه لیگنو سولفونات به بتن این کلوخه ها از هم باز شده و موجب پخش ذرات سیمان می شوند . به این ترتیب دانه های سیمان به صورت مجزا و غیر چسبیده در مخلوط حضور خواهند داشت که این امر باعث آسان تر شدن حرکت ذرات و روانی مخلوط بتنی خواهد شد .

گروت

گروت از ترکیب سیمان و ماسه به دست می آید و ترکیب حاصل از این مواد حالت چسبنده ای دارند که می تواند به عنوان یک ملات مورد استفاده قرار بگیرد. به طور معمول از گروت ها در جاهایی استفاده می شود که نیاز به مقاومت بالا، ترمیم کردن ترک های عمیق و زیر سازی تجهیزات سنگین استفاده می شود. همانطور که اشاره شد، کاربرد گروت همانند ملات می باشد.

از گروت در زیر صفحه ستون ها، نصب و راه اندازی ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، ریل ها، حایل ها و… از این ماده استفاده می شود تا سازه ای که قرار است بر روی آن قرار بگیرد مقاومت بیشتری داشته باشد.

این ماده می تواند نیروی وارد شده را به سطح زیرین کار منتقل کند و از این رو بار سنگینی را از روی سطح بردارد. به عنوان مثال در ساختمان ها در زیر صفحه ستون از گروت استفاده می شود تا نیرو و فشاری که ستون ها وارد می کنند به فندانسیون ساختمان منتقل شود.

 

بعد از نصب کاشی ها و سرامیک ها بر روی کف منازل، حمام و سرویس بهداشتی، دیوار ها، کانتر و پیشخوان ها با استفاده از گروت، لازم است تا اقدام به آب بندی آنها کنید. اغلب نصاب ها تا قبل از خشک شدن گروت، اقدام به آب بندی کاشی و سرامیک ها نمی کنند.

 

البته پس از نصب کاشی و سرامیک باید ببینید که نحوه نصب کاشی و سرامیک های شما به گونه ای است که نیاز به آب بندی سطح آنها وجود دارد یا خیر. معمولا پس از اینکه گروت کاملا خشک شد، استفاده از یک درزگیر تصمیم بسیار هوشمندانه ای خواهد بود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن