منظور از بازسازی ساختمان چیست؟

ساختمان ها و بنا ها در طول زمان دچار آسیب دیدگی های مختلف می شوند. پس از مدتی مطالح و سیم کشی ها و ... فرسوده

توسط NEWSSALAM در 10 فروردین 1400

ساختمان ها و بنا ها در طول زمان دچار آسیب دیدگی های مختلف می شوند. پس از مدتی مطالح و سیم کشی ها و ... فرسوده و نیاز به ترمیم و گاها تعویض دارند. در این زمان افراد برای جلوگیری از فرسودگی بیشتر و بالا بردن عمر ساختمان باید برای بازسازی ساختمان خود اقدام کنند. دقت داشته باشید که پروسه بازسازی ساختمان، دارای اصول و قوانین خاصی است. برای گرفتن بهترین نتیجه، این قوانین باید به صورت کامل رعایت شوند. در ادامه به اصول و قوانین بازسازی ساختمان می پردازیم.

بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان

از نظر مفهومی، کلمه بازسازی در دکوراسیون داخلی یک اصطلاح برای محافظت از ساختار یک وسیله یا ساختمان است. معنی این کلمه بسته به جایی که به کار برده می شود، می تواند متفاوت باشد.

ایجاد تغییرات خاص برای به وجود آمدن فضایی جدید، تعمیر قسمت های آسیب دیده، مرمت بنا از اقدامات اصولی است که برای حفظ ساختمان صورت می گیرد. نوسازی می تواند تنها برای بخش خاصی از ساختمان و یا تمام قسمت ها در نظر گرفته شود که گاها شامل تغییرات جزئی و یا کلی در ساختار است. کاربردی کردن فضا، افزایش طول عمر، افزایش ارزش، تغییرات ظاهری، تعمیر بخش های فرسوده و ... همه از دلایل مهم برای بازسازی ساختمان ها می باشد.

مراحل و قوانین مهم در بازسازی ساختمان

برای بازسازی ساختمان، در ابتدا باید بخش های مهم فرسوده در نظر گرفته شود. سپس طبق آن، اولویت بندی ها مشخص شده و برنامه ریزی دقیق صورت می گیرد. برای بازسازی ساختمان در ابتدا بهتر است با کمک یک مهندس حرفه ای، برای تغییرات لازم نقشه ای طراحی کنید. سپس تمامی مصالح و مواد مورد نیاز و هزینه ها را با توجه به قسمت های فرسوده ساختمان، مشخص و بررسی کنید. به صورت کلی مراحل بازسازی ساختمان شامل: تخریب، ساخت و طراحی می شود. در هر کدام از این مراحل، کار های خاصی صورت می گیرد که در ادامه بیشتر به آن ها می پردازیم.

بازسازی خانه

مرحله تخریب

همانطور که از اسم این مرحله پیداست، تخریب بخش های مختلف و مورد نظر در آن صورت می گیرد. جا به جایی و یا حذف برخی از دیوار ها و مواردی از این قبیل را می توانید با مشورت و کمک مهندسین متخصص در این زمینه انجام دهید. دیوار ها در تحمل بار ساختمان نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. به همین دلیل برای حذف و جا به جایی آن ها برای جلوگیری از هر نوع خرابی، باید با افراد متخصص مشورت کنید.

ایجاد حفاظ و داربست برای محافظت از عابرین پیاده و ساکنین، کارگران، ماشین های عبوری در برابر خطرات احتمالی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. مرحله تخریب در ابتدا با قطع کردن گاز، کندن شیرآلات و کابینت ها و ... شروع می شود. سپس تخریب مکان های مورد نظر صورت می گیرد.

مرحله ساخت

مرحله ساخت، مهم ترین مرحله در بازسازی ساختمان می باشد که باید به صورت کاملا اصولی انجام شود. در این مرحله تمام بخش های تخریب شده باید طراحی و طبق آن ساخته شوند. تمام تغییرات لازم باید در این مرحله طراحی و پیاده سازی شود. این تغییرات گاهی شامل موارد زیر ساختی مانند: دیوار های اصلی، تیر، ستون و ... می باشد که طبق نظر مهندسین این اصلاحات برای افزایش استحکام و رفع نواقص انجام می شود. گاها نیز این تغییرات شامل: طراحی و ساخت مجددا سرویس بهداشتی و حمام، اتاق ها و سایر بخش ها می شود.

با توجه به فرسودگی بخش های مختلف ساختمان، در این مرحله گاها نیاز به بازسازی و تعمیر سیم کشی ها، شیرآلات، تعویض لوله کشی آب سرد و گرم، برق کشی و سیم کشی، سیمان کاری، ایزولاسیوت و ... است. البته این کار ها معمولا برای ساختمان های بسیار قدیمی صورت می گیرد.

مرحله طراحی داخلی

در این مرحله از بازسازی ساختمان باید طرح نهایی نما و کار های مرتبط با دکوراسیون داخلی و زیبا سازی انجام شود. از کار های مهم در طراحی داخلی می توان به گچ کاری و سقف کاذب، رنگ دیوار و سقف، اجرای کاغذ دیواری و پارکت، کف سازی، قرنیز، سرامیک بین کابینتی و سنگ آنتیک، نصب کلید و پریز ها، ساخت کمد های دیواری و کابیت ‌ها، نصب شیرآلات، نصب سینک و کاسه روشویی، تزئینات و نورپردازی ساختمان و واحد ها، نصب در ‌های داخلی ساختمان و ... اشاره داشت.

منبع :

سازه رادیس

ویکی پدیا

newhomesource

آخرین مطالب