10 راهکار برای افزایش عمر کمپرسور باد

  خرید کمپرسور باد با کیفیت و تعمیر و نگهداری مناسب آن بهترین راه برای اطمینان از کارکرد تجهیزات پنوماتی

توسط NEWSSALAM در 14 تیر 1400

 

خرید کمپرسور باد با کیفیت و تعمیر و نگهداری مناسب آن بهترین راه برای اطمینان از کارکرد تجهیزات پنوماتیک و بادی است. مراقبت و  نگهداری پیشگیرانه پیش از بروز مشکل می‌تواند به شما اطمینان دهد که کمپرسور هوا در هر زمان به خوبی کار می‌کند. این کار نه تنها عمر کمپرسور هوا را افزایش می‌دهد، بلکه در هزینه‌های تعمیرات بسیار بالا، صرفه جویی می‌کند. کارایی و طول عمر کمپرسور باد به شرایط نگهداری و تعمیر خوب آن بستگی دارد. با مراقبت‌های صحیح و به موقع از کمپرسورهای هوا می‌توانید از بازدهی بیشتر سرمایه‌ی خود و هزینه‌های کمتری برای تعمیر کمپرسور هوا در مدت زمان طولانی برخوردار شوید. در این مطلب چند نکته‌ی ساده را که می‌توانید به کمک آن‌ها عمر کمپرسورهای هوای پرتابل (قابل حمل) یا ثابت خود را افزایش دهید، معرفی خواهیم کرد.

با رعایت این موارد عمر مفید پمپ باد ارزان خود را افزایش دهید. – ایران  کمپرسور

نکاتی درباره‌ی نگهداری و افزایش عمر کمپرسور باد

هر چه در نگهداری کمپرسور خود بهتر عمل کنید، مدت زمان بیشتری می‌توانید از آن در استفاده کنید. رعایت این 10 نکته در زمینه‌ی تعمیر و نگهداری باعث افزایش عمر کمپرسور هوا می‌شود و به شما برای استفاده‌ از آن به بهترین شکل کمک می‌کند:

اگر روغن کمپرسور باد را تعویض نکنیم چه میشود؟ - ویکی کمپرسور،معرفی انواع کمپرسور  باد

۱-  سطح روغن را بررسی کنید

کمپرسور باد درست مانند اتومبیل بوده و برای عملکرد صحیح باید به میزان کافی روغن کاری شود. یک قاعده‌ی خوب این است که سطح روغن کمپرسور باد را یک بار در روز بررسی کنید. اگر هر روز از کمپرسور استفاده نمی‌کنید این کار را پیش از هر بار استفاده از آن انجام دهید. برای بررسی سطح روغن، شیشه‌ی دید روغن کمپرسور هوا را پیدا کنید. سطح روغن باید حداقل در نیمه‌ی آن یا در اطراف علامت مرکز باشد.

علاوه بر این، حتما روغن را به طور منظم عوض کنید. کمپرسورهای هوا در هنگام کار از روغن برای حذف گرما و تسهیل حرکت استفاده می‌کنند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش طول عمر کمپرسورها، تعویض منظم روغن آن است. قبل از تعویض روغن، کمپرسور هوا را برای چند دقیقه روشن کنید تا دمای روغن افزایش یابد و راحت‌تر تخلیه شود. هنگام پر کردن روغن کمپرسور باد، مطمئن شوید که از محصول مرغوب و متناسب با نوع تجهیزات سیستم هوای فشرده‌ی مورد نظر خود استفاده می‌کنید.

۲- فیلترها را تعویض کنید

هنگامی که کمپرسور هوای اطراف را به خود جذب می‌کند، می‌تواند بقایای رطوبت، گرد و غبار و سایر آلاینده‌های شناور در هوای محیط اطراف را نیز وارد دستگاه کند. فیلتر هوا این ذرات را می‌گیرد تا در کمپرسور هوا گیر نکند؛ با توجه به این عملکرد بسیار مهم، تغییر فیلتر به طور منظم از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است هفته ای یکبار فیلتر را عوض کنید تا به طور موثر کار کند.

کمپرسورهای هوا از یک فیلتر برای جذب ذرات معلق از جریان خروجی هوا استفاده می‌کنند. با گذشت زمان، این فیلتر میتواند با آلودگی، گرد و غبار و سایر ذرات مسدود شود و بر عملکرد کمپرسور شما تاثیر بگذارد، جریان هوا را کاهش دهد و باعث ایجاد فشار اضافی شود که ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد و موارد دیگر گردد. فیلترهای کمپرسور باد قابل حمل را می‌توان با برداشتن فیلتر به صورت دستی و جایگزینی آن با یک فیلتر جدید، به راحتی تعویض کرد. اما کمپرسورهای هوای ثابت صنعتی ممکن است برای برای تعویض فیلتر و اطمینان از کیفیت هوا به کمک یک تکنسین متخصص نیاز داشته باشند.

در کمپرسورهای روغنی لازم است فیلتر روغن نیز به طور منظم تعویض شود. این کار باید به صورت هفتگی انجام شود تا از آسیب رساندن کمپرسور باد به بقایای هوا جلوگیری گردد. در مورد تعویض فیلتر روغن، هر مدل روند خاص خود را دارد. قبل از شروع از دفترچه‌ی راهنما کمک بگیرید و از انجام صحیح آن اطمینان حاصل نمایید.

۳- دما را کنترل کنید

کمپرسورهای هوا در یک محدوده‌ی دمایی خاص کار می‌کنند که در دفترچه‌ی راهنمای کار ذکر شده است. اگر کمپرسور باد بیش از حد داغ شود، ممکن است دچار ساییدگی و پارگی ناگهانی و در نهایت منجر به کاهش طول عمر آن شود. بسیاری از کمپرسورهای هوا مجهز به سیستم خاموش کننده‌ی داخلی هستند که برای گرم شدن بیش از حد کمپرسور طراحی شده‌اند.

۴- پیچ و مهره‌های شل را محکم کنید

ارتعاشات کمپرسور باد باعث می‌شود پیچ ​​و مهره‌ها به مرور زمان شل شوند. هر ماه، هر نوع اتصال دهنده‌ای را که ممکن است در حین استفاده شل شده باشد، بازرسی و محکم کنید. با این کار دستگاه شما در شکل خوبی قرار می‌گیرد و از خرابی تجهیزات جلوگیری می‌شود.

۵- هر گونه رطوبت را تخلیه کنید

وقتی کمپرسور باد هوای بیرون را می‌کشد، رطوبت هوا را از بین می‌برد و آن را در مخزن گیرنده ذخیره می‌کند. اگر این رطوبت در مخزن گیرنده باقی بماند، باعث زنگ زدگی و آسیب رساندن به کمپرسور هوا می‌شود. قبل از هر بار استفاده، مخزن تخلیه‌ و هر گونه رطوبت موجود در کمپرسور هوا را پاک کنید تا مایعات داخل آن جمع نشوند.

۶- به دنبال نشتی هوا باشید

به مرور زمان ممکن است شیلنگ‌های داخل کمپرسور دچار خوردگی شوند یا ترک بخورند. این اتفاق می‌تواند منجر به کاهش فشار هوا یا نشت آن شود. برای جلوگیری از این مسئله، مرتبا با جست‌وجوی سوراخ یا نقاط ضعف احتمالی، شیلنگ‌ها را بازرسی کنید. در صورت لزوم، جای شیلنگ را عوض کنید تا کمپرسور هوا به طور موثر کار کند.

۷- به سرعت مشکلات را مدیریت کنید

ممکن است مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری جزئی، مانند فیلتر هوای کثیف یا رطوبت موجود در مخزن ذخیره را به تعویق بیندازید. با این حال، به تعویق انداختن تعمیر و نگهداری یا تعمیرات جزئی احتمالا منجر به مشکلات بزرگ‌تری خواهد شد. در صورت عدم کنترل، یک نشت کوچک یا چند قطره رطوبت هزینه‌ی زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. در صورت خرابی کمپرسور باد ممکن است مجبور شوید یک کمپرسور جدید خریداری کنید. هوشیار بودن در مورد مسائل مربوط به تعمیرات به محض مشاهده‌ی این موارد باعث افزایش طول عمر کمپرسور و صرفه جویی در هزینه‌های شما می‌شوند.

هنگامی که کمپرسور هوا با مشکل مواجه می‌شود، باید بلافاصله برای تعمیر آن اقدام کنید. به مرور زمان، قطعات فرسوده یا آسیب دیده می‌توانند باعث آسیب بیشتر به کمپرسور شما شوند و در نتیجه هزینه‌های تعمیر بیشتر یا حتی نیاز به تعویض کامل کمپرسور هوا را به همراه داشته باشند. در این میا، مشورت با متخصص کمپرسور باد قابل اعتماد، اطمینان از حل سریع و صحیح مسائل را برای طول عمر بیشتر کمپرسور هوا فراهم می‌کند.

۸- کیفیت هوا را بررسی کنید

وجود مایع یا خوردگی در سیستم می‌تواند باعث آلودگی جریان هوا شود و بر کار شما با کمپرسور هوا تاثیر منفی بگذارد. بازرسی منظم خطوط هوا، فیلترها و سایر قسمت‌های کمپرسور باد از آلودگی جریان هوا جلوگیری کرده و عبور هوای با کیفیت را در سیستم تضمین می‌کند.

۹- عیب یابی کنید

رجوع به دفترچه‌ی راهنمای کمپرسور هوا اولین اقدامی است که در صورت بروز مشکل می‌توانید انجام دهید. اما پیش از بروز مشکل حتما کتابچه‌ی راهنمای کاربر را مطالعه کنید. برای خواندن و درک نحوه‌ی کار کمپرسور بادی خود وقت بگذارید و از بهترین روش‌ها برای نگهداری قطعات آن برای عملکرد مناسب در همه‌ی زمان‌ها اطلاع کسب کنید.

۱۰- دستورالعمل‌ها را دنبال کنید

هنگام وقوع هر گونه مشکل در عملکرد کمپرسور، دفترچه‌ی راهنما را به دقت مطالعه کرده و دستورالعمل‌های مربوط به کار و تعمیر را دنبال کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه یک مشکل را اصلاح یا بخشی را تعویض کنید، برای کمک با متخصصان و نمایندگان خدمات معتبر تماس بگیرید.

چه موقع با یک متخصص تماس بگیرید؟

نگهداری روزانه و هفتگی (مانند تخلیه‌ی مایعات و بررسی روان کننده‌ها) باید توسط متخصصان تاسیسات انجام شود. اگر اپراتورها در زمینه‌ی تعمیر و نگهداری کمپرسور باد آموزش و تخصص داشته باشند، ممکن است بتوانند اقدامات تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منظم‌تری را انجام دهند. با این حال، برای اغلب موارد، بهتر است که بازرسی کامل جهت پیشگیری از تعمیر، توسط متخصص و تکنسین صورت گیرد.

اگرچه اپراتورها می‌توانند تعمیر و نگهداری روزانه و هفتگی را انجام دهند، اما وقتی مشکلات بزرگ‌تری به وجود می‌آید، بهتر است برای تشخیص و رفع این مشکلات با یک متخصص با تجربه تماس بگیرید. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

۱-  تعمیرات پیچیده

اپراتورها می‌توانند شیلنگ را تعویض یا مخزن را تخلیه کنند، اما متخصص سیستم هوای فشرده اقدامات گسترده‌تری را در زمینه‌ی تعمیرات از جمله خوردگی در خطوط هوا یا لرزش دستگاه ارائه می‌دهد.

۲- بازرسی های ایمنی

شما باید به طور دوره‌ای از یک متخصص سیستم هوای فشرده بخواهید که کمپرسور باد را خاموش کرده و تمام اجزای سازنده‌ی آن را از نظر زنگ زدگی، خوردگی، نشت یا پارگی بررسی کند. آن‌ها همچنین می‌توانند مشکلات الکتریکی یا معیارهای سنجشی را که ممکن است توسط شما نادیده گرفته شوند، شناسایی کنند.

۳- افت فشار

افت فشار به معنی از دست دادن فشار بین کمپرسور باد و نقطه‌ی پایانی (دستگاه‌ها، ماشین‌آلات و ابزارهای پنوماتیک) است. اگرچه مقداری افت فشار طبیعی به نظر می‌رسد، اما افت فشار بیش از حد ممکن است نشان دهنده‌ی نشت یا انسداد در قسمتی از سیستم باشد. نادیده گرفتن علائم افت فشار یا افزایش فشارهای عملیاتی برای جبران آن، باعث افزایش هزینه‌های انرژی و فشار بیشتر بر سیستم می‌شود. از آنجا که کمپرسورهای هوا بعد از افت فشار نیز می‌توانند به کار خود ادامه دهند، بسیاری از اپراتورها این مشکل را به تعویق می‌اندازند. تکنسین مجاز سیستم هوای فشرده می‌تواند نشتی هوای فشرده، گرفتگی فیلترها یا سایر مواردی را که باعث افت بیش از حد فشار می‌شود، پیدا و رفع کند. عدم انجام به موقع این کار ممکن است منجر به آسیب بیشتر و تعمیرات گران شود.

به صورت دوره‌ای، سیستم شما باید برای بازرسی کامل ایمنی خاموش شود. بازرس به طور کامل تمام قسمت‌های سیستم را بررسی کند تا هر گونه سایش، خوردگی، مشکلات شیرآلات، برق و سایر مواردی که می‌تواند مشکلات ایمنی ایجاد کند را از بین ببرد. این کار باید توسط یک تکنسین مجاز انجام شود و به شکل تخصصی صورت گیرد.

لذا تعمیرات پیچیده‌تر باید توسط متخصص سیستم هوای فشرده‌ی آموزش دیده انجام شود. یک تکنسین واجد شرایط می‌تواند قبل از اینکه مشکلات بزرگ‌تر و جدی‌تر شوند، موارد مختلف را شناسایی کند؛ از جمله لرزش جزئی یا خوردگی در خطوط هوا. اقدامات پیشگیرانه به شما کمک می‌کند تا از خرابی‌های مکانیکی جدی و پر هزینه جلوگیری کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن