8 دلیل چرا Fb برای تقویت خودرو بدترین انتخاب است

در نتیجه طراحان شهری برای برونرفت از مشکلات مربوط به راهبندان، ایجاد مزایای زیستمحیطی و بهبود کیفیت زندگی، مد

توسط مدیر سایت در 12 اردیبهشت 1402

در نتیجه طراحان شهری برای برونرفت از مشکلات مربوط به راهبندان، ایجاد مزایای زیستمحیطی و بهبود کیفیت زندگی، مدلهای مختلفی از شهرهای بدون خودرو را پیشنهاد کردهاند. در این بخش از این جستار فهرستی از نمونه شهرهایی را که «بدون خودرو» تلقی میشوند یا سیاستهایی را در حمایت از تحقق به یک «شهر بدون خودرو آرمانی» را اتخاذ کردهاند را میتوانید ببینید. در اوایل دهه 70 پراید کاربراتوری تولید می شد اما به دلیل ایجاد آلودگی هوا، پراید کاربراتوری در سال 1383 از رده خارج شد و پراید انژکتوری جای خود را در خط تولید باز کرد. علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصویب دوفوریت لایحهای برای واردات خودروهای کارکرده به «دنیای اقتصاد» گفت: پیش از این واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال را در کمیسیون به تصویب رساندیم، اما در هیات عالی نظارت رد شد. پیشینهي تیونیگ را می توان در اواسط قرن بیستم میلادی جستوجو کرد. همچنین بـه این نکته هم اشاره شد کـه پیش از تغییر مشخصات ظاهری خودروها، افزایش توان فنی آنها بود کـه مورد توجه خودرو دوستان قرار گرفت و انجام دادنش بین آنها رواج یافت. بـه گونهاي کـه در پایان کار خودروی مورد نظر بـه خودروی جدیدی تبدیل می شود. البته انجام این کار برای جلوگیری از ایجاد معایب تقویت موتور ماشین بهتر است به دست افراد باتجربه و کارشناس انجام شود. شاید از مهم ترین مورد و نکته از این مطلب بتوان اشاره داشت به انجام کار توسط افراد کاربلد و باتجربه که نه تنها تقویت موتور خودرو را داشته باشید بلکه ایمنی خودرو و سرنشینان هم در نظر گرفته شود و تغییرات لازم در بدنه و ظاهر خودرو هم انجام گردد. اگر برای تقویت موتور خودرو از افراد باتجربه و حرفه ای استفاده نشود، قطعا مشکلات زیادی ایجاد می شود. مکانیابی این امکانات، با توجه به میزان استفاده شهروندان از آنها صورت میگیرد؛ بهطوریکه پرمصرفترین امکانات، نزدیکترین نقاط به مرکز شهر باشد. تیونینگ خودرو بطور معمول بر مشخصاتی نظیر ویژگیهاي آیرودینامیک و نوع طراحی رکابها، سپرهای جلو و عقب، اسپویلرها، دریچههاي هوا و رینگهاي خودرو تاثیرگذار است و بطور عمده تغییرات مختلفی را روی آنها انجام میدهد. خودروسازان شرایط فنی خودرو را به بهترین نحو تنظیم می کنند تا حداکثر عملکرد فنی خودرو را در زمان ثبت رکورد شتاب صفر تا 100 و حداکثر سرعت محصول جدید خود به نمایش بگذارند. البته این روش پرهزینه و خرج تراش است اما از بهترین و موثرترین راه ها است. بهترین مکمل بنزین برای تقویت موتور پراید می بایست قابلیت تنظیم نقطه احتراق را دارا باشد. ساخت بزرگراهها در دهه ۱۹۵۰ میلادی این امر را ادامه داد. تقریبا میتوان گفت تمامی خودروهای تولیدی جدید به این سیستم سوخترسانی مجهز هستند ولی این امر باعث نمیشود که با سیستمی بدون عیب روبهرو باشیم. فردی که کار تیونینگ موتور را انجام می دهد باید، دارای تجربه کافی در این امر باشد. در واقع کاهش عرضهٔ خودروها به بازار، منجر به ایجاد مابهالتفاوتهای بسیار میان قیمت کارخانه و بازار شدهاست؛ تا بهوسیله این تفاوت، جذابیت کاذبی برای خریداران ایجادشده و آنان را متقاعد به ثبتنام برای خرید خودروها با قیمت کارخانهای کنند.

شاید بتوان ادعا کرد کـه پایه و اساس تیونینگ یک خودرو رسیدن بـه حداکثر کارایی فنی یا دستیابی بـه بالاترین حد ممکن از زیبایی و جذابیت است. همان گونه کـه بـه آن اشاره شد، تیونینگ خودرو بـه معنای واقعی کلمه در میانههاي قرن گذشته بود کـه بین عاشقان خودرو باب شد. لایحهای که اگرچه میتواند در تنظیم بازار خودرو موثر باشد، اما سرانجام آن با توجه به ایرادی که هیات عالی نظارت مجلس پیش از این در مورد مصوبه مجلس با همین محتوا داشت، مشخص نیست. اما ایرانخودرو و سایپا تاکنون حتی موفق به طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک ۴-سرعته نسل اول هم نشدهاند و هنوز خودروهای خود را با گیربکس دستی روانه بازار میکنند. قطعات نباید دارای خم شدگی و یا پیچیدگی باشند تا عملکرد بهتری را شاهد باشیم. هدف کلی از انجام این کار بهبود یا اصلاح عملکرد موتور برای رسیدن به شتاب بهتر و همچنین توانایی رسیدن به سرعتهای بالاتر است. این مطالعه همچنین گزارش داد که رانندگان مبتلا به بیماریهای عصبی اکثریت کل جمعیت مورد مطالعه (بلژیک) بودند که برای ارزیابی رانندگی ارجاع شدند، اما ناایمنترین رانندگان نبودند. اما برای تکمیل این مبحث چند مورد دیگر را هم در ادامه عنوان خواهیم کرد. مدلهای اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد ولی به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد. بسیاری از اختراعات و ایدههای مختلف که ممکن است در مورد ایمنی خودرو عملی بوده یا نباشند، ارائه شدهاند، اما هرگز به یک خودروی تولیدی راه پیدا نکردند. اما دوفوریتیهایی داریم که هیات رئیسه در دستور صحن قرار نمیدهد. دهقانی با اشاره به نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص در خصوص واردات خودروهای کارکرده در بودجه ۱۴۰۲، گفت: شاید بار دیگر هیات عالی نظارت مجمع با واردات خودروی کارکرده مخالفت کند، اما مجلس و دولت این موضوع را ضروری میدانند و بر نظر خود ایستادهاند. در این حالت جلو پنجره را به رنگ سیاه در میآورند و یا کلا آن را با یک مدل جلو پنجره دیگر با طرحی متفاوت اما سیاه تعویض میکنند. در واقع هنگامیکه از تیونینگ یک خودرو صحبت می کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخشهاي آن خودرو اسـت. بهطور غیرمستقیم و از طریق استفاده کارآمد و پایدار از منابع و رفت و آمد سریع تر کالا و انسان، هدف اصلی مدلها و طراحیهای شهری بدون خودرو بهبود کیفیت زندگی ساکنان و شهروندان یک شهر است. نگرش و تغییر در قوانین تراکم شهری، قوانین کاربری زمین، عرض خیابان، برنامهریزی شهری، توسعه با کاربری ترکیبی و همچنین ایجاد زیرساختهای جدید یا بهبود زیرساختهای فعلی به نفع یک شهر بدون خودرو آرمانی نیز دارای اهمیت خواهد بود. برخی از پیشرفتها در خردهفروشی تا حدی به دلیل استفاده از خودرو است، مانند رشد سوپرمارکت، خرید سریع فست فود، و همچنین خرید خواربار فروشی از پمپ بنزین.

اما یکی از راههای ساده و جذاب تیونینگ میتواند استفاده از پلتفرمهای آموزشی آنلاین باشد. اما در این میان برخی نام های بزرگ نیز به صورت انحصاری برای کمپانی ها و شرکت های خودروسازی خاص تیونینگ انجام می دهند که در ادامه این مقاله از نامداران و برترین شرکت های تیونینگ خودرو در هر دو گروه اسم خواهیم برد. هدرز درواقع مانند مانیفولد است که بر اساس اصول مکانیک سیالات شکل گرفته و شکل خاص و سطح صیقلی آن به خروج گازهای اتاقک احتراق کمک می­کند و به تنهایی باعث افزایش ۵ الی ۱۰ درصدی قدرت موتوری خودروها می ­شود. در این بخش شاید فکر کنید که میخواهیم شکل سر اگزوز خودرو را که در بخش ظاهری نیز به آن اشاره شد را تغییر دهیم اما در واقع میخواهیم در مورد بخش درونی اگزوز یعنی کاتالیزور و لوله و مسیر خروجی دود صحبت کنیم که با یک سری تغیرات میتوان به عملکرد بهتر موتور خودرو کمک کرد. تیونینگ مزایای زیادی دارد اما همان قدر هم می تواند معایب داشته باشد، تیونرهایی کـه اینکار را انجام می دهند درآمد فوق العاده بالایی دارند و چند نفر از آنها خودرو هـای سوپراسپرتی را طراحی کرده اند. وقتی خودرو از این استانداردها خارج شود، می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. ایسیو (ECU) یک رایانه کوچک است که به عنوان مغز متفکر خودرو عمل نموده و تمام کارکردهای موتور آن را تحت نظر دارد. عملکرد کلی موتورهای انژکتوری تفاوت خاصی با موتورهای کاربراتوری ندارد ولی به علت اجزای مختلف و پیشرفتهتر آن، این عمل دقیق و بهینهتر صورت میپذیرد. پس در عمل تیون کردن خروجی دود کمی از این مسیر صاف میگردد که البته خروج راحت و سریع دود نیز ممکن است در عملکرد صحیح موتور تاثیر منفی ایجاد کند. علاوه بر این، تنها تعداد کمی از کشورهای اروپایی، مانند آلمان یا فرانسه، تولیدکنندگان خودرو به اندازه کافی مولد دارند تا بتوانند تقاضای داخلی کشورشان را برای خودرو برآورده کنند. با استفاده از توربو شارژ و سوپر شارژرها و نصب این سیستم و اضافه کردن آن به خودرو میتوان تیونینگ اتومبیل و گشتاور و قدرت موتور را به صورت فوقالعاده ای افزایش داد. تغییرات در توان خودرو و افزایش آن بود که به دست افراد ماهر انجام می شد.

در پست قبل در مورد آموزش تیونینگ اتومبیل و چگونگی تقویت موتور خودرو با روش های ساده و بدون دانش تخصصی و فقط با کمک یک مکانیک ماهر صحبت کردیم. البته این پدیده در دیگر شرکتهای تحت تملک یا مدیریت وزارت صمت، شرکتهای بانکها، شرکتهای تابعهٔ وزارت نفت، شرکتهای تابعهٔ سازمان تأمین اجتماعی و شرکتهای صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشکری نیز گزارش شدهاست؛ چنین روابطی با امتیازگیری دوجانبه میان مسئولانی مانند نمایندگان مجلس و وزرا شکلگرفته که حتی گاه مانع از استیضاح وزرای متهم به فساد یا بدون کارنامه نیز شدهاست. شرکتهای بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو به لطف حمایتهای بیدریغ دولتهای پس از انقلاب از این شرکتها و تضییع حقوق مصرفکنندگان داخلی امکان ادامه حیات یافتهاند. از این مسئله در ادبیات رسانهای ایران بیشتر با نام مافیای خودرو یاد میشود و برخی مدعی هستند که مافیای خودرو در وزارتخانهها و مجلس نیز صاحب نفوذ است. اگرچه سیستم سوخترسانی مستقیم جدیدتر است ولی در حال حاضر در اکثر خودروهای انژکتوری از سیستم سوخترسانی غیر مستقیم استفاده میشود. برای جلوگیری از معایب تقویت موتور ماشین می توان از این روش کارامد استفاده کرد. قطعاتی کـه به لحاظ توان فنی از قدرت بیشتری نسبت بـه قطعات استاندارد بکار رفته در خودروها برخوردار بودند. بطور کل تیونینگ یک خودرو میتواند موارد متعددی نظیر افزايش قدرت موتور از طریق دستکاری آن، افزايش قدرت ترمزها، جابه جا کردن یا تغییر دادن قطعات مختلف خودرو و بـه وجود آوردن تغييرات مهم در نمای داخلی، نمای خارجی و بدنهي آن خودرو را شامل شود. با این حال، راننده معمولی این هزینه ثابت را با اختلاف زیادی دستکم میگیرد، یا حتی آن را به کلی نادیده میگیرد. امیل لواسور توانست سامانه انتقال قدرت را که تا آن زمان تسمهای بود به صورت کلاچ و گیربکس درآورد. چون تغییر نوع چیپ ست ECU به مدل اسپرت آن نقش بسیار تاثیرگذاری در افزایش توان خودرو بازی خواهد کرد. طبقهٔ دوم، یک تقویتکنندهٔ سادهٔ امیتر-مشترک است (Q3)، و طبقه سوم یک تقویتکنندهٔ توان کلاسِ AB است (Q4, norbert performance Q5). تمام خودرو های تولید شده توسط یک کمپانی، به صورت حرفه ای و لوکس طراحی و تولید نمی شوند. برنامهریزیش برای تمام نمونههای تولیدشده از یک ماشین، یکسان است و در آن توجهی به شرایط خودرو در کشورهای مختلف نشده است. اما فیلتر هوایی که در خودروهای اسپرت با سیستم خنک کنندگی نصب می شود این امکان را برای موتور فراهم میآورد تا تمام نیاز موتور به اکسیژن و هوا توسط این وسیله رفع شود و هوای خنک به خودرو به وسیله ی این فیلتر خواهد رسید و در نتیجه قدرت موتور بیشتر خواهد شد. بسیاری از افراد، زیبایی ظاهری خودروی خود را در کاهش ارتفاع خودروی خود میبینند اما این کار میتواند به جلوبندی و فرمان پذیری راحت خودرو آسیب وارد کند. این کار را به انجام رساند. خدمات اختصاصی خودروهای کار و ماشین آلات راه سازی ? از موثرترین راه ها برای تقویت موتور خودرو چیست؟

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
کاربر سایت
تاریخ ثبت : 12 اردیبهشت 1402