رایحههایی با نتهای خالص و مشخص

برای مثال، شکوفههای بهار نارنج که تحت فرایند استخراج با حلال قرار میگیرند، محصولاتی بهنام «ابسولوت بهار نارنج

توسط مدیر سایت در 8 اردیبهشت 1402

برای مثال، شکوفههای بهار نارنج که تحت فرایند استخراج با حلال قرار میگیرند، محصولاتی بهنام «ابسولوت بهار نارنج» میدهند اما اگر از روش تقطیر اسانسگیری شوند به محصول آن «روغن نرولی» (neroli oil) گفته میشود. به همین دلیل کنکریتها در مراحل بعدی با استفاده از روش تقطیر یا استخراج با حلال اتانول بیشتر تصفیه میشوند. این روش در سال ۱۹۸۳ توسط مایکل ادواردز، یک مشاور در صنعت عطر، به وجود آمد که طرح خود را از طبقهبندی رایحه و عطر ارائه داد. بوی ارکیده (اسید سالیسیلیک) معمولاً بهطور مستقیم از خود گیاه گرفته نمیشود بلکه بهطور مصنوعی طوری ساخته میشود تا مطابق بوی ارکیدههای مختلف باشد. ساخت عطرها با راهنمایی و نظرات مشتریها یا کارکنان یک عطرساز شروع میشود. یک مثال مناسب عطر Beautiful از شرکت Estée Lauder است. به عنوان دو مثال میتوان به Sisley's Eau de Campagne یا Aliage از شرکت Estée Lauder اشاره اینجا کرد. یک بوی بسیار تمیز و مدرن که منجر به تولید عطرهای دو جنسیتی جدید (که بهطور مشترک توسط خانمها و آقایان استفاده میشوند) اینجا شدهاست.

این مشکل بعلت استفاده از گرما، حلالهای قوی یا تأثیر اکسیژن در روند استخراج میباشد که ترکیبات معطر را از حالت طبیعی خارج کرده بهطوریکه خصوصیات بویایی آن را تغییر داده یا کاملاً بیبو میسازد. به عنوان نقطه شروع برای تشریح یک رایحه از طبقهبندی خانوادههای مختلف بویایی استفاده میشود، اما آن به تنهایی قادر به بیان خصوصیات خاص آن عطر نیست. زمان زیادی است که گیاهان به عنوان منابع اسانس و ترکیبات معطر استفاده میشوند. بیشتر میوههایی که بهطور معمول استفاده میشوند مانند مرکباتی نظیر پرتقال، نارنج، لیمو ترش و لیمو شیرین، ترکیبات معطرشان از پوست آنها استخراج میگردد. اگر چه پوست گریپفروت هنوز برای مواد معطرش استفاده میشود، اما از آنجاییکه مواد طبیعی آن دارای ماده سولفور بوده و بوی بدی ایجاد میکنند، بیشتر ترکیبات معطر با بوی گریپفروت در بازار بهطور مصنوعی ساخته میشوند. مر مکی یکی از انواع رزین مورد استفاده در ساخت عطرها است. برای مثال کالون (calone) که یک ترکیب مصنوعی است، بوی اُزونی، تازه و براقی دارد و بهطور گستردهای در عطرهای جدید استفاده میشود. اورجینال یا اصلی یا اصیل: به آن دسته از عطرها گفته میشود که تولید شده توسط کارخانه مادر بوده یا توسط کارخانههای تحت لیسانس و دارای مجوز نمایندگی با استفاده از مواد اولیهٔ کارخانه مادر پر و بستهبندی میشود.

تستر یا نمونه: به آن دسته از عطرهایی گفته میشود که توسط کارخانههای مادر تولید شده و دقیقاً همان رایحهٔ عطر اصیل را یدک میکشند. این مواد معطر معمولاً به عنوان یک فرایند ثانویه در گیاهان جهت محافظت آنها در برابر گیاهخواران، امراض و جذب حشرات گردهافشان تولید میشود. Angel توسط تیری ماگلر یک نمونه از این عطرها است. استیون سیلور، بازیگر این نقش است. ریشه، ریزوم و پیاز: قسمتهای زیرزمینی گیاهانی که بهطور معمول در صنعت عطرسازی استفاده میشوند شامل ریزومهای زنبق، ریشههای خسخس (vetiver، در هند به آن خوس گفته میشود) و ریزومهای مختلف از خانواده زنجبیل است. اسانس جلبکها به علت هزینههای زیاد تولید و قدرت تولید بوی کمترشان به ندرت استفاده میشوند، در عوض جانشینان مصنوعی آنها بیشتر در بازار کاربرد دارند. این نتها به مرور زمان آشکار میشوند، اولین بویی که از عطر به مشام میرسد مربوط به نت ابتدایی یا اولیه میباشد. نت پایانی: هنگام محو شدن نت میانی، نت پایه شروع به آشکار شدن میکند. خشکیِ نِسبی پوست استفادهکننده نیز مهم است، عطرها بر روی پوستهای چرب مدت بیشتری نسبت به پوستهای خشک ماندگاری دارند. عطر نیز در تشابه با نتهای موسیقی به داشتن سه گروه از نتهای گوناگون توصیف میشود که یک رایحه هماهنگ را به وجود میآورند.

عملیترین راه برای توصیف یک عطر توجه به عناصر آن رایحه یا «خانواده» ای است که به آن تعلق دارد، تمام آن رایحههایی که احساس کلی از یک عطر را از شروع استفاده از آن تا آخرین لحظهای که اثر آن باقیمانده، میسازد. حتی اگر آنها را منتشر کنند، آنچنان رایحه آنها تحت تأثیر مواد و بوهای پیچیدهای هستند که کمک زیادی برای تشخیص و توصیف آن عطر خاص نمیکنند. رایحههای نتهای ابتدایی و میانی تحت تأثیر رایحه نت پایانی قرار میگیرند، بهعلاوه رایحه نت پایانی نیز به وسیلهٔ مواد استفادهشده در نت میانی تغییر میکند. این مواد در همه اشکال عطرهای تجاری به عنوان پس زمینه خنثی در نت میانی بهکار میرود. پس از دریافت پاسخ مثبت میتوان «لبههای» عطر را صیقلی و صاف کرد. خیلی از عطرهای مدرن شامل مواد معطر مصنوعی هستند. همچنین این موضوع که بهترین دوست کلی در سریال با نام تونی یک همجنسگراست شباهت دیگری بود که طرفداران به آن اشاره کردند (در مزایای گوشهگیر بودن نیز بهترین دوست چارلی با نام پاتریک یک همجنسگراست) بهطور کلی از نظر طرفداران، سیزده دلیل برای اینکه از نظر فضاسازی و پرداختن به موضوعاتی همچون تجاوز و همجنسگرایی و استفاده از مواد مخدر و لحن افسردهکننده اش شباهت غیرقابل انکاری به مزایای گوشهگیر بودن دارد.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد راهنما بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
کاربر سایت
تاریخ ثبت : 8 اردیبهشت 1402